REKLAMA
07.03.2011

Citroën E-3POD Antistatic - jeżdżący trójnóg

Co robią producenci samochodów, kiedy ich stylistom brakuje pomysłów lub potrzebują świeżego, niekonwencjonalnego spojrzenia? Organizują konkursy dla utalentowanych studentów! Właśnie wyłoniono zwycięzcę w kolejnym takim przedsięwzięciu. Tym razem zadanie polegało na zaprojektowaniu ultrakompaktowego pojazdu jutra, który wyznaczyłby kierunek dla przyszłych modeli elektrycznych z szewronem na masce. Wynik poniżej.
REKLAMA
Citroën E-3POD AntistaticHeikki JuvonenCitroën E-3POD Antistatic

Przyszłość motoryzacji wydaje się niezagrożona, natomiast trudno dziś przewidywać, jaką formę przybiorą samochody jutra. Niewykluczone, że rozwój będzie przebiegał dwutorowo - z jednej strony na rynku pozostaną auta w takim kształcie, jaki znamy dziś (choć najpewniej o czystszym napędzie, np. elektrycznym), dysponujące pojemnymi, komfortowymi wnętrzami i dające dużo przyjemności z jazdy, z drugiej pojawią się modele jak najmniejsze, służące indywidualnemu transportowi miejskiemu. Nie będą to już rowery ani motorowery, ale jeszcze nie samochody w pełnym tego słowa znaczeniu. Oto jedna z propozycji.

Citroën E-3POD AntistaticHeikki JuvonenCitroën E-3POD Antistatic
Citroën E-3POD AntistaticHeikki JuvonenCitroën E-3POD Antistatic

E-3POD (w wolnym tłumaczeniu - elektryczny trójnóg) to dzieło Heikkiego Juvonena, studenta drugiego roku wzornictwa w prestiżowej londyńskiej uczelni Royal College of Art. Pojazd ma prostą i lekką konstrukcję oraz charakteryzuje się bardzo niskim poziomem oporu aerodynamicznego. Dzięki temu można wyposażyć go w energooszczędny silnik karmiony prądem i niewielką baterię o niskiej masie, która oszczędza miejsce i koszty wytworzenia, co z kolei upraszcza proces ewentualnego wdrożenia do produkcji i obniża końcową cenę. Zaparkować można niemal wszędzie, podobnie jak rower, natomiast zamknięte trójkołowe nadwozie zapewnia izolację od warunków zewnętrznych i stabilność na poziomie niedostępnym dla cyklistów.

Laureat otrzymał w nagrodę znacznie więcej niż uścisk dłoni i satysfakcję ze zwycięstwa. Juvonen będzie mógł przez 6 miesięcy pracować w paryskim centrum projektowym koncernu PSA (PSA Design Center), gdzie „od kuchni” zobaczy, jak powstają obecne Citroëny i skąd designerzy czerpią inspirację przy kreśleniu linii nadwozi oraz będzie miał realny wpływ na kształt przyszłych modeli spod znaku podwójnego szewronu. Jeżeli kiedyś na ulicach pojawią się pojazdy takie jak prezentowany na zdjęciach E-3POD Antistatic, wiadomo przynajmniej, kto się kryje za ich opracowaniem!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Citroën



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.