03.11.2014

Cummins Ethos 2.8 L – to się w głowie nie mieści

W Polsce ciężko zrozumieć, że alkohol można lać do baku samochodu. Jednak wykorzystanie etanolu jako paliwa silnikowego pozwala osiągnąć znakomite wyniki w zakresie emisji, szczególnie dwutlenku węgla.
REKLAMA
Freightliner Chassis MT45 z silnikiem Cummins Ethos 2.8 Lfot. Fleet and FuelsFreightliner Chassis MT45 z silnikiem Cummins Ethos 2.8 L

Cummins zapowiedział rozwój silnika Ethos 2.8 L zasilanego paliwem E85 (85% alkoholu etylowego + 15% benzyny). Silnik tego typu może emitować do 80% mniej dwutlenku węgla niż porównywalna benzynowa jednostka napędowa stosowana w średnich ciężarówkach.

Dotychczasowe prace nad silnikiem Cummins Ethos 2.8 L były finansowane przez Cumminsa oraz Komisję Energii Kalifornii (CEC) i objęły ponad 1000 mil (1600 km) przebiegu samochodów testowych i 1500 godzin testów na hamowni. W ciągu 2,5 roku badań wykazano, że silnik zasilany etanolem przewyższył założenia projektu w zakresie redukcji emisji CO2 o 50%.

Końcowa faza badań drogowych odbyła się w Sacramento, stolicy stanu Kalifornia i była prowadzona przez Cummins Pacific, wyłącznego dystrybutora silników Cummins w Kalifornii i na Hawajach.

Silnik Cummins Ethos powstały w wyniku współpracy badawczej z CEC jasno pokazuje, że dzięki połączeniu innowacyjnego podejścia do projektu silnika i spalania alternatywnych paliw niskoemisyjnych, możemy określić ścieżkę znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych

Wayne Eckerle, wiceprezes ds. badań i technologii, Cummins

Cummins Ethos 2.8 L został zaprojektowany specjalnie do wykorzystania paliwa E85. Aby w pełni je wykorzystać silnik pracuje przy ciśnieniach w cylindrach podobnych do występujących w silnikach Diesla, a zapłon jest inicjowany przez iskrę na świecach zapłonowych. Silnik osiąga moc do 250 KM i maksymalny moment obrotowy do 610 Nm.

Cummins Ethos 2.8 Lfot. Fleet and FuelsSilnik Cummins Ethos 2.8 L

Silnik Cummins Ethos 2.8 L jest zintegrowany z systemem start-stop, który dodatkowo zmniejsza zużycie paliwa i emisję szkodliwych składników spalin. Jednostka napędowa jest wyposażona w szereg czujników odpowiedzialnych za wszelkie kontrole systemowe oraz solidny rozrusznik i alternator, które są zaprojektowane tak, aby działały niezawodnie w całym okresie użytkowania, uwzględniając dodatkowe obciążenie wynikające z zastosowania systemu start-stop.

Cummins podjął także współpracę z Allison Transmission, by zintegrować skrzynię biegów serii 2000 z działaniem systemu stop-start. Dodatkowym partnerem w projekcie związanym z silnikiem Ethos była firma Valvoline, której oleje silnikowe NextGen mają specjalnie opracowaną formulację pod kątem wykorzystania w silnikach o niższej emisji CO2.

Silnik zabudowano w samochodzie kurierskim MT45 wykonanym w firmie Freightliner Chassis.

Wysoka sprawność cieplna silnika Ethos oraz dobry stosunek mocy do masy, przy zasilaniu tradycyjnym etanolem produkowanym z kukurydzy zapewniają o 50-58% niższą emisją CO2 w porównaniu z bazowym silnikiem zasilanym benzyną. Zastosowanie etanolu pozyskiwanego z lignocelulozy (odpadów pozostałych po przeróbce drewna) pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 o 75-80%, w zależności od cyklu jazdy. Wytwarzanie alkoholu celulozowego nie wymaga intensywnego użytkowania gruntów (upraw, nawożenia i zbiorów kukurydzy).

Chociaż etanol celulozowy nie jest produkowany wielkoseryjnie to wyznacza obiecujący trend w produkcji paliw przyszłości. Pokazuje, że znaczące zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych jest możliwe do osiągnięcia z wykorzystaniem dostępnego obecnie na rynku paliwa E85, a alkohol pozyskiwany z celulozy pozwoli w przyszłości osiągnąć jeszcze większe korzyści dla środowiska.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Cummins, Fleet and Fuels



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.