REKLAMA
05.02.2009

Dacia na zielono po raz dugi i trzeci

Rumuńska firma zrywa z wizerunkiem producenta zgrzebnych, prostych aut - teraz będą zgrzebne, proste i ekologiczne! Oprócz modeli napędzanych LPG, do gamy eco2 dołączają wersje zasilane bioetanolem E85 i nowym, benzynowym silnikiem o pojemności zaledwie 1,2 l.
REKLAMA
Sandero E85DaciaSandero E85

Wersja napędzana paliwem wytwarzanym z biomasy, dostępna wyłącznie do modelu Sandero, ma pod maską silnik znany z Logana MCV na LPG, czyli 90-konny 1,6. Dla potrzeb nowego rodzaju zasilania, dokonano w nim kilku ulepszeń, np. zawory zostały wypełnione sodem dla zwiększenia odporności na wysokie temperatury, poprawiono też system chłodzenia tłoków i głowicy.

Dacia zapewnia, że pod względem osiągów Sandero E85 nie odbiega od swojego benzynowego odpowiednika, natomiast w kwestii emisji CO2 może, i to bardzo, z tym że oczywiście na korzyść. Zależnie od surowca wykorzystanego do produkcji bioetanolu, samochód może „wydychać” od 60 (jeśli będzie jeździł w Szwecji, gdzie używa się E85 wytwarzanego z trzciny cukrowej) do 130 gramów dwutlenku węgla na kilometr (we Francji, gdzie paliwo to pozyskuje się z buraków cukrowych i pszenicy). Wynik tak czy inaczej bardzo dobry, a w wariancie „skandynawskim” wręcz wyśmienity! Do tego dochodzą niskie ceny etanolu i ulgi dla kierowców, dostępne w dwóch wspomnianych już krajach i np. w Czechach.

silnik E85Daciasilnik E85

Kolejną nowością jest 1,2-litrowy benzynowy silnik o mocy 75 KM, oferowany do Logana i Sandero. Jednostka ta jest kolejnym przedstawicielem trendu zwanego downsizingiem, polegającego na zmniejszaniu pojemności skokowej przy zachowaniu osiągów. Prędkość obrotową na biegu jałowym obniżono z 750 do 650 obr/min, co w połączeniu ze skromnymi rozmiarami „serca” bijącego pod maską ma prowadzić do redukcji emisji CO2 do 139 g/km, a zużycia paliwa do średnio 5,9 l/100 km, według danych producenta.
Nie spodziewamy się, by Dacia E85 zawitała prędko do polskich salonów, ponieważ bioetanolowych samochodów zwyczajnie nie byłoby gdzie u nas tankować. Sporym wzięciem mogłyby jednak cieszyć się modele z nowym silnikiem 1,2, także z uwagi na niskie koszty ubezpieczenia. Ze swojej strony jesteśmy zadowoleni, że idea oszczędnej jazdy łączy producentów samochodów niezależnie od półki cenowej, z której pochodzą ich modele.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Dacia



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.