REKLAMA
11.05.2008

Ekologiczna Honda FCX Clarity

Samochody hybrydowe jeszcze nie zdążyły na dobre zadomowić się na rynku, a już pojawia się nowa generacja „czystych” aut - napędzanych ogniwami paliwowymi. Honda FCX Clarity właśnie wyjechała z laboratoriów i hal wystawowych na ulice. Trudno na razie mówić o wejściu auta na rynek, ponieważ nie uruchomiono jeszcze sprzedaży. W celach testowo-promocyjnych Honda udostępni jednak latem 2008 pojazd specjalnie wybranej grupie mieszkańców Kalifornii, którzy mają dostęp do stacji napełniania wodorem.
REKLAMA
Honda: Stacja tankowania wodoremfot. HondaStacja tankowania wodorem
Honda: jednostka napędowafot. HondaJednostka napędowa
Mototarget: wnętrze Hondy FCXfot. HondaWnętrze Hondy FCX

Oprócz szczęścia przy przechodzeniu przez sito eliminacyjne, kandydaci muszą wykazać się dość grubym portfelem - trzyletnie użyczenie auta będzie kosztować 600 dolarów miesięcznie, z uwzględnieniem jednak kosztów utrzymania.
Samochód wyposażono w wodorowe ogniwo paliwowe Honda V Flow, które na bieżąco wytwarza energię elektryczną potrzebną do wprawienia samochodu w ruch. Energia odzyskana przy hamowaniu jest zaś przechowywana w pokładowych akumulatorach litowo-jonowych, jak w samochodach hybrydowych. Zasada działania układu napędowego jest następująca:

- wodór ze zbiornika jest wprowadzany do anody ogniwa paliwowego; z pomocą katalizatora, wodór jest rozbijany na protony i elektrony;
- elektrony przepuszczane są w obwodzie, wytwarzając energię elektryczną;
- protony przenikają przez polimerową membranę elektrolityczną;
- tlen (z powietrza) dostaje się do katody i łączy z protonami i elektronami wodoru, tworząc wodę;
- jedynymi produktami takiej reakcji są ciepło i para wodna.

Honda: Domowa elektrownia fot. HondaDomowa elektrownia
Honda: budowa układu zasilania fot. HondaBudowa układu zasilania

Honda pracuje także nad rozwojem tzw. Home Energy Station. Obecna, IV generacja tej technologii, rozwijanej we współpracy z firmą Plug Power, Inc., jest testowana w Torrance w Kalifornii, dając coraz lepsze wyniki. Ta „domowa elektrownia” wytwarza energię elektryczną i cieplną na potrzeby gospodarstwa domowego, jak również generuje wodór do napędu samochodu. Wszystko to na bazie gazu ziemnego z domowej sieci. Obliczono, że korzystanie z Home Energy Station obniża emisję dwutlenku węgla przez gospodarstwo domowe o 30% w porównaniu z takim, które używa samochodu spalinowego i komercyjnej energii elektrycznej.

FCX Clarity, pomimo dość futurystycznego wyglądu, jest z założenia sedanem. Zaprojektowano ją całkowicie od podstaw, nie wykorzystując jako bazy żadnego znanego dotąd modelu. Widać jedynie nawiązanie do egzemplarza koncepcyjnego z 2006 roku. Kształt nadwozia jest podporządkowany zastosowanemu sposobowi napędu, co wpływa na proporcje i nieco upodabnia auto do Toyoty Prius. Tak czy inaczej, pomyłka nie wchodzi w grę, a Honda z łatwością wpada w oko. Jeszcze bardziej „kosmiczne” wrażenie robi wnętrze, chociaż właścicielom modelu Civic oswojenie się z nim przyjdzie nieco łatwiej.

Wygląda na to, że technologia, którą jeszcze nie tak dawno rozpatrywano w kategoriach czysto teoretycznych, „zeszła na ziemię” i zaczyna być dostępna, choć na razie na ograniczoną skalę, dla zwykłych śmiertelników.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Honda



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.