05.11.2008

Lotus Exige 270E Tri-fuel - 3 w 1

Lotus Engineering, znany i uznany na całym świecie dział badawczo-rozwojowy firmy Lotus, przedstawił swoje nowe osiągnięcie na polu walki o niższą emisję dwutlenku węgla. Nowy pojazd potwierdza, że ekologiczne auto nie musi być „wózkiem na zakupy”.
REKLAMA
Lotus Tri-fuelgreencar.comLotus Exige 270E Tri-fuel
Lotus Tri-fuelgreencar.comLotus Exige 270E Tri-fuel

Lotus Exige 270E Tri-fuel to najmocniejsza drogowa wersja tego modelu, jaką dotąd stworzono. Pierwszą „setkę” na prędkościomierzu zamyka w 4 s, osiąga moc 270 KM i prędkość maksymalną 255 km/h. „Żywi się” przy tym dowolną mieszanką benzyny, bioetanolu i metanolu. Ten ostatni, dzięki pojawiającym się ostatnio nowym technologiom, będzie można wytwarzać syntetycznie z CO2 odzyskiwanego z atmosfery. Czyżby koniec problemów z efektem cieplarnianym?

Nie do końca. Sama metoda produkcji paliwa tą drogą powinna być gotowa za 4-5 lat, ale infrastruktura wcielająca teorię w życie, finansowana przez rządy i kompanie energetyczne, pojawi się dopiero za 15-20 lat. Jeśli do tego czasu nie spali nas słońce lub nie zatopi topniejący lodowiec, być może warto poczekać.

Prowadzone przez Lotusa badania, których owocem jest Exige 270E Tri-fuel, mają w przyszłości ułatwić przejście ludzkości, głównie jej zmotoryzowanej części, z paliw, jakie znamy, na nowe, przyszłościowe, spełniające wymogi ochrony środowiska paliwa syntetyczne. Równolegle Lotus Engineering pracuje nad innymi źródłami energii do samochodów, w tym elektrycznością i rozwiązaniami hybrydowymi. W rozwoju projektu Tri-fuel brali udział także: Uniwersytet Sheffield, Rada Strategii Technologicznych (TSB), Platforma Innowacji Pojazdów Niskokarbonowych (LCVIP) i Cykliczne Sympozjum nad Paliwami Alternatywnymi (AFSS) przy Królewskim Towarzystwie Chemicznym (RSC).

Lotus Tri-fuelgreencar.comLotus Exige 270E Tri-fuel

Metanol może być wytwarzany sztucznie, z wykorzystaniem atmosferycznego dwutlenku węgla i wodoru. Takie rozwiązanie pozwoli zrównoważyć ilość CO2 wydzielanego przez pojazd spalający takie paliwo. W rezultacie, „alkoholowy” samochód będzie neutralny dla środowiska, nawet jeśli nominalna emisja gazu cieplarnianego będzie podobna, jak w aucie benzynowym. Dodatkową zaletą metanolu jest możliwość stosowania w silnikach bardzo podobnych do dzisiejszych. Również pod względem metod przechowywania, transportu i sprzedaży przypomina benzynę i olej napędowy. Zapewnia też lepsze osiągi i poprawioną wydajność cieplną w stosunku do stosowanych dziś powszechnie paliw. Pozwala to na zastępowanie dużych pojemności skokowych doładowaniem (mechanicznym lub turbo) i obniżenie zużycia paliwa.

Lotus Exige 270E Tri-fuel, istniejący na razie w jednym egzemplarzu, pokazuje łatwość, z jaką syntetyczny metanol może stać się źródłem napędu w samochodach spalinowych. Jeśli nawet nie zwycięży w wyścigu o dominację na rynku paliw przyszłości, pozwoli konwencjonalnym autom w spokoju dożyć swoich dni, gdy zabraknie ropy naftowej.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: greencarsite.co.uk



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.