05.11.2008

Mazda RX-8 Hydrogen RE - wirujący wodór

Mazda, jako jedyny i ostatni producent na świecie, z podziwu godną wytrwałością, lub, jak kto woli, uporem, wiernie trwa przy koncepcji rotacyjnego silnika Wankla. Po czterech latach badań pojawia się szansa na wprowadzenie do produkcji jego dwupaliwowej wersji, zasilanej benzyną lub wodorem.
REKLAMA
RX-8 Hydrogen REMazdaRX-8 Hydrogen RE

Eksperymentalny pojazd, na którym testuje się nowe rozwiązanie, nie zaskakuje swoim wyglądem - to znana i z naszych ulic, choć atrakcyjna i dość egzotyczna, Mazda RX-8, tutaj oznaczona dodatkowo jako Hydrogen RE (Rotary Engine - silnik z tłokiem wirującym).

Samochód działa podobnie do popularnych aut z instalacjami gazowymi - przełączanie między źródłami energii dokonuje się poprzez naciśnięcie przycisku na desce rozdzielczej. Zmiany sposobu zasilania można dokonać podczas jazdy, bez zatrzymywania samochodu i wyłączania silnika. Wystarczy przytrzymać przełącznik przez kilka sekund, a pokładowa elektronika zrobi resztę. Układ wodorowo-benzynowy ma jednak tę przewagę nad opcją gazową, że pozwala całkowicie zniwelować emisję szkodliwych substancji w miastach i innych obszarach zagrożonych powstawaniem smogu. I to bez konieczności stosowania drogich ogniw paliwowych oraz planowania tras z uwzględnieniem miejsc, gdzie można zatankować. Bo choć wodór jest najpowszechniejszym pierwiastkiem we wszechświecie, ze względu na wysokie koszty produkcji jeszcze dość trudno go nabyć.

RX-8 Hydrogen REMazdaRX-8 Hydrogen RE

Według redaktorów portalu Green Car, którzy mieli okazję pojeździć ekologicznym wariantem RX-8, różnica pomiędzy jednym a drugim paliwem jest nieznaczna, a prowadzenie to czysta przyjemność. Oczywiście duża w tym zasługa samego samochodu, który zawsze słynął z nieprzeciętnych walorów trakcyjnych i ostrego jak brzytwa układu kierowniczego, ale ważne jest, że napęd wodorowy nie niweczy ogólnego dobrego wrażenia. Wprawdzie spadek mocy i momentu obrotowego jest zauważalny po przejściu na napęd wodorowy, ale ponieważ zadaniem tego ostatniego ma być poruszanie auta w mieście, nie jest to aż tak duża wada. Średnie prędkości osiągane w dużych, zakorkowanych aglomeracjach oscylują i tak na poziomie kilkunastu kilometrów na godzinę, jedynym negatywnym skutkiem może być co najwyżej mniej dynamiczne „odejście” spod świateł. Dziennikarze Green Car zauważyli również, że utrzymywanie stałej prędkości po uprzednim rozpędzeniu na benzynie także nie jest problemem.

RX-8 Hydrogen REMazdaRX-8 Hydrogen RE

W połowie października 2008 Mazda dostarczyła pierwszy egzemplarz RX-8 Hydrogen RE do Norwegii, gdzie będzie testowany w warunkach codziennej eksploatacji w ramach programu HyNor (Hydrogen Road of Norway). Celem tego śmiałego przedsięwzięcia jest stworzenie w tym skandynawskim kraju infrastruktury do tankowania wodoru oraz systemu transportu drogowego opartego na tym paliwie. Mazda, która po raz pierwszy „wywozi” swój samochód poza Japonię (pomijając wystawy), udostępni autorom projektu HyNor docelowo 30 egzemplarzy RX-8. Zebrane doświadczenia posłużą pracom nad dalszym rozwojem technologii zasilania wodorem silnika z tłokiem wirującym (który ponoć nadaje się do tego lepiej niż konwencjonalny). Przedstawiciele Mazdy podkreślają radość z uczestnictwa w budowaniu społeczeństwa opartego na przyjaznej środowisku, odnawialnej energii. Projekty takie jak HyNor wpisują się bardzo dobrze w proekologiczną politykę japońskiej firmy.

HyNormazda-press.comHyNor

Kto sądzi, że proekologiczne trendy w motoryzacji powodują jej regres, niech sięgną do książek o historii samochodu. Początki zawsze bywają trudne, ale w końcu postęp robi swoje i każde następne pokolenie aut jest szybsze, pojemniejsze i ekonomiczniejsze od poprzedniego. Dzisiejsze pojazdy na wodór, prąd i gaz ziemny mogą wydawać się oszczędnymi toczydełkami, nie wywołującymi skoku poziomu adrenaliny podczas jazdy, ale za 5-10 lat nasze wyobrażenie o nich może być całkiem odmienne. Oby tylko udało się jeszcze ocalić odgłos pracy widlastej ósemki!




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: greencar, mazda



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.