07.02.2011

Scania i bioetanol - big łyk

Szwedzka Scania to jeden z zaledwie garstki producentów, którzy inwestują i rozwijają w Europie technologię napędu alkoholowego w pojazdach użytkowych. Ponieważ ojczyzna Abby i Astrid Lindgren to także kraj, gdzie stosunkowo łatwo kupić biopaliwa, lokalni operatorzy komunikacji publicznej nie patrzą na taką opcję jak na dziwactwo.
REKLAMA
autobus zasilany bioetanolem E85 (z 15-proc. domieszką benzyny)Scaniaautobus zasilany bioetanolem E85 (z 15-proc. domieszką benzyny)

Nie mówilibyśmy tak, gdyby nie mocne dowody, wyrażające się w poważnych liczbach. Firma transportowa Keolis zamówiła właśnie u swego rodzimego dostawcy 158 egzemplarzy autobusów różnych typów, które łączy zasilanie paliwami powstającymi z odnawialnych źródeł, konkretnie z biomasy. Flota składa się z pojazdów miejskich, podmiejskich (w sumie aż 123 egzemplarze z całej zakupionej liczby) i dalekobieżnych, które zasilą tabor operujący przede wszystkim w okolicach Sztokholmu oraz w samej stolicy.

Jak podaje Scania, najatrakcyjniejsze z biopaliw to dziś bioetanol, na co składa się kilka czynników - jego cenowa przystępność, relatywnie dobrze rozbudowana (przynajmniej w Szwecji) infrastruktura tankująca oraz opanowana, niezawodna i nieprzesadnie skomplikowana technika. Na to nakładają się oczywiście korzyści ekologiczne - zamówione przez Keolis pojazdy mogą być napędzane bioetanolem E85, zapewniającym (w cyklu well-to-wheel) spadek emisji dwutlenku węgla w porównaniu z odpowiednikiem dieslowskim o 70 (słownie: siedemdziesiąt) procent, lub estrem metylowym (RME), który obniża poziom emisji CO2 o 64% (również w stosunku do wariantu wysokoprężnego).

Autobusy będą wchodziły do służby stopniowo, pomiędzy kwietniem a lipcem 2011 r. Jest bardzo prawdopodobne, że wkrótce potem dołączą do nich kolejne, ponieważ rada miejska w Sztokholmie przyjęła założenie, że do roku 2012 połowa taboru komunikacji publicznej będzie napędzana przyjaznymi dla środowiska paliwami produkowanymi z surowców odnawialnych. Wybór najpewniej padnie na etanol, który stanowi 90% wszystkich dostępnych obecnie biopaliw. Liczymy, że to interesujące i niedrogie paliwo zacznie wreszcie robić karierę poza Skandynawią. Jak na razie, mniej więcej 1/8 wyprodukowanych przez Scanię alkoholowych autobusów trafiła poza granice Szwecji, w tym do Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Włoch, Belgii i Norwegii. Rynek nie jest zbyt duży (wspomniana 1/8 to ok. 100 sztuk, a przecież Scania wytwarza tego typu pojazdy od 20 lat), ale niewykluczone, że dni największej chwały są dopiero przed odnawialnymi biopaliwami.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Scania



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.