29.09.2011

Smart Forvision - plastik-fantastik

Smart wciąż nie może przebić się na rynku i odnieść spektakularnego sukcesu, ale macierzysty koncern Daimler-Benz nie spisuje specjalizującej się w mikrosamochodach marki na straty i szuka sposobów na uatrakcyjnienie jej w oczach klientów. Pomóc w tym mają nowe sojusze i nowe, czasem zaskakujące technologie.
REKLAMA
Forvision. Koncepcyjny model przenosi ideę Smarta daleko w XXI w., ale od razu widać, z jakim autem ma się do czynieniaSmartForvision. Koncepcyjny model przenosi ideę Smarta daleko w XXI w., ale od razu widać, z jakim autem ma się do czynienia
Forvision. Tylne lampy przypominają wyloty turbin odrzutowca, ale rakietowych osiągów nie należy oczekiwaćSmartForvision. Tylne lampy przypominają wyloty turbin odrzutowca, ale rakietowych osiągów nie należy oczekiwać

Kariera Smarta niespecjalnie nadaje się na przykład wyjątkowo udanego przedsięwzięcia. Dwuosobowe samochodziki nie idą jak ciepłe bułeczki, a wszelkie dotychczasowe próby poszerzenia gamy modelowej zakończyły się fiaskiem. Nie pomógł mariaż z Mitsubishi i produkcja technicznie bliźniaczego z Coltem, czteroosobowego Forfoura, zarzucono także plany rozwoju małego SUV-a Formore. Porażka nie wchodzi jednak w grę, dlatego Smart co jakiś czas pokazuje propozycje na przyszłość. Wystawa IAA we Frankfurcie stała się areną kolejnej premiery - jako zapowiedź następcy obecnego Fortwo, zadebiutował tam koncepcyjny Forvision.

Zgodnie z aktualną modą, wizja nowego Smarta ma napęd elektryczny, ale tak naprawdę to najmniej interesująca z jego cech. W końcu połowa prezentowanych ostatnio motoryzacyjnych wizji gardzi silnikiem spalinowym, przynajmniej częściowo (hybrydy). Prawdziwym gwoździem programu w Forvision są sposoby obniżania masy auta, które opracowano w kooperacji ze światowym potentatem branży chemicznej, firmą BASF. I tak na przykład, auto ma obręcze kół wykonane z... tworzywa sztucznego! Każda z nich waży o 3 kg mniej niż porównywalna felga ze stopów aluminium, co przyczynia się do odchudzenia samochodu o 12 kg. A to dopiero początek.

I

Forvision. Motyw struktury plastra miodu przewija się w kilku miejscach - oprócz dachu m. in. na atrapie chłodnicySmartForvision. Motyw struktury plastra miodu przewija się w kilku miejscach - oprócz dachu m. in. na atrapie chłodnicy

stnym clou programu jest materiał, z którego wykonano konstrukcję nadwozia i drzwi.

Forvision. ... ale prawdziwy kosmos zaczyna się dopiero we wnętrzuSmartForvision. ... ale prawdziwy kosmos zaczyna się dopiero we wnętrzu

Struktura wykonana z rewolucyjnej żywicy epoksydowej wzmacnianej włóknem węglowym waży aż o połowę mniej niż identyczna zrobiona ze stali, a od aluminiowej jest lżejsza o solidne 30%. Czy tak zaawansowane materiały trafią do modelu seryjnego, a jeżeli tak, to na jaką skalę, jeszcze nie wiadomo, ale należy się spodziewać, że nie opracowano ich wyłącznie na potrzeby salonowej „pokazówki”. Można za to oczekiwać, że dach z ogniwami słonecznymi, obsługującymi np. klimatyzację i sprzęt audio w celu oszczędzania energii zgromadzonej w akumulatorach, trafi do trzeciej generacji Fortwo, gdy ta pojawi się na rynku w 2012 r.

Niewykluczone, że będzie silnie inspirowana frankfurckim concept carem, natomiast na pewno wiadomo, że przyszły Smart powstanie na tylnonapędowej platformie opracowanej wspólnie z koncernem Renault-Nissan, która stanie się bazą dla następcy dzisiejszego Twingo. Miejmy nadzieję, że ten związek okaże się trwalszy niż nieudany romans z Mitsubishi.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Smart



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.