08.01.2010

Woods Dual Power - ale to już było...

Zaczynamy odnosić wrażenie, że od czasów wynalezienia koła ludzkość nie wpadła na ani jeden naprawdę nowy pomysł. Co chwila czytamy o stuletnich wynalazkach, którymi zachłystujemy się jako zdobyczami współczesnej myśli technicznej. Co tym razem? Hybrydy.
REKLAMA
Woods Dual Powergreen.autoblog.comWoods Dual Power

Wiemy nie od dziś, że samochody spalinowo-elektryczne skonstruowano po raz pierwszy dość dawno, ale żeby aż tak dawno? Słyszeliśmy, a nawet pisaliśmy o takich pojazdach sprzed nawet 40 lat, ale to, na co trafiliśmy teraz, po prostu ścięło nas z nóg. Oto bowiem, jak mokra ryba prosto w twarz, uderzyła nas wiadomość o przypominającym powóz pojeździe hybrydowym z 1916 r.! Strach pomyśleć, gdzie bylibyśmy dzisiaj, gdyby tego pomysłu nie wrzucono do kosza. Zamiast globalnego ocieplenia mielibyśmy zapewne nową epokę lodowcową...

Woods Dual Powergreen.autoblog.comWoods Dual Power

Co do samego pojazdu natomiast: wyposażono go w 4-cylindrowy silnik benzynowy i motor elektryczny. Co ciekawe, ten ostatni służył autu jako wyłączne źródło napędu przy niskich prędkościach (do 24 km/h), tak jak we współczesnym Priusie. Zgoda, że to niewiele, ale hybrydy XXI w. nie dokonały w tej kwestii żadnej rewolucji - korzystając wyłącznie z energii zgromadzonej w akumulatorach, pokonują zaledwie kilka kilometrów i to z prędkościami przydatnymi jedynie w korkach. Woodsa Dual Power, który rozpędzał się maksymalnie do 56 km/h, mogą zostawić w tyle tylko za pomocą napędu spalinowego, a to akurat żadna sztuka. I gdzie tu postęp?

Praprzodek wszystkich hybryd powstawał od 1915 r. aż do upadku firmy 3 lata później. Nie wiadomo, ile aut zbudowano w tym okresie, lecz możliwe, że zaledwie kilka - pochodząca z Chicago firma Woods Motor Vehicle Co. wypuściła w sumie (w latach 1899-1918) tylko 30 egzemplarzy samochodów, głównie elektrycznych. Pojazdy tego typu nie należały do tanich (kosztowały od 1800 do 1900 dolarów, podczas gdy Ford żądał za model T jedynie 850 dolarów w 1909 r., cztery lata później już 550 dolarów, a w roku 1915 tylko 440 dolarów) ani do lekkich - złożone z 40 ogniw baterie podnosiły masę do 1200 kg (Ford T ważył 540 kg). Dual Power został przez swojego producenta wyceniony jeszcze wyżej, na ok. 2700 dolarów. Dziś przepaść między autami konwencjonalnymi a hybrydowymi nie jest tak ogromna, poza tym mamy motywację w postaci dbałości o środowisko, ale kto o tym myślał 100 lat temu?

Woods Dual Powergreen.autoblog.comWoods Dual Power

Bycie pionierem to ciężki kawałek chleba. Nikt cię nie docenia, uchodzisz za dziwaka i prawdopodobnie nie umrzesz jako krezus. Minie wiele lat, nim ktokolwiek sobie przypomni, że odkryłeś coś, gdy innym się to nawet nie śniło. Mało tego, cały splendor i miano „zbawcy planety” spłynie na jakieś pokraczne toczydło, którym jeżdżą właściciele prywatnych odrzutowców oraz - dla „lansu” - łódzka Straż Miejska, chroniąca środowisko podczas zakładania blokad na koła za złe parkowanie. Jednak ktoś musi być pierwszy, by móc przetrzeć ciernisty szlak dla następnych śmiałków i twórczych szaleńców. Kto wie, może doczekamy się jeszcze renesansu pojazdów na parę?


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: green.autoblog, Wikipedia



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.