Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 12
fot. Automotive Europe Corporation / Wnętrze autobusu elektrycznego BYD K9 poprzednie następne
11.06.2013

Autobus elektryczny BYD K9 czyli Chińczyk w Warszawie

Autobus elektryczny BYD K9 czyli Chińczyk w Warszawie fot. Automotive Europe Corporation

Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) realizujące przewozy pasażerskie w stołecznej komunikacji miejskiej testują napędzane alternatywnie pojazdy. W zeszłym roku testy w MZA przeszedł Solaris.
REKLAMA

Był to Urbino electric, czyli polski autobus z napędem elektrycznym. Obecnie, do 18 czerwca 2013 r. na ulicach Warszawy można podziwiać produkt chińskiej myśli technicznej, autobus BYD K9, który niedawno uzyskał europejską homologację. Będzie on kursował do 18 czerwca 2013 r. na trasie linii 222 (na Trakcie Królewskim).

Półtora tysiąca takich autobusów jeździ już po Chinach. Pierwszy wyruszył 4 lata temu. Łącznie autobusy BYD K9 zrobiły na chińskich drogach 1,8 mln km.

Jan Krynicki, rzecznik Automotive Europe Corporation (AEC)

BYD K9 jest elektrycznym autobusem miejskim o długości 12 m, w którego przedziale pasażerskim mieści się 18 miejsc siedzących. Pojazd jest napędzany umieszczonymi w piastach tylnych kół silnikami o mocy 90 kW i momencie 550 Nmkażdy. Zapewniają one przyspieszenie do 50 km/h w czasie poniżej 20 s.

Warto wiedzieć

Firma BYD (Build Your Dreams) to największy na świecie producent baterii i akumulatorów do urządzeń elektrycznych oraz zastosowań przemysłowych, lider produkcji baterii żelazowych. Oferuje także panele fotowoltaiczne, systemy magazynowania energii oraz oświetlenie LED, które mogą być używane do oświetlenia ulic, budynków i innych obiektów.

Silniki są zasilane z akumulatorów zamontowanych w podłodze i tylnej ścianie. Pełne ich naładowanie jest możliwe po 4-6 godzinach, a system szybkiego ładowania pozwala na uzupełnienie 50% energii elektrycznej w pół godziny.

Jak podkreślają przedstawiciele producenta autobus osiąga zasięg 250-300 km w ruchu miejskim (200 km w warunkach zimowych).

Autobus nie jest jednak w 100% bezemisyjny, ponieważ do napędu klimatyzacji używany jest niewielki silnik spalinowy. Jednak w świetle informacji przedstawionych na stronie firmy Automotive Europe Corporation (AEC), która jest przedstawicielem firmy BYD na Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Ukrainę na dachu można zamontować panele słoneczne, które zasilają układ wentylacji i klimatyzacji wnętrza pojazdu.

Autobus odzyskuje energię hamowania, magazynując ją w akumulatorach. Pozwala to zwiększyć jego zasięg oraz zmniejszyć zużycie elementów ciernych w układzie hamulcowym, co w pojeździe poruszającym się w mieście ma ogromne znaczenie dla kosztów eksploatacji.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Automotive Europe Corporation, TVN, MZA Warszawa



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.