REKLAMA
12.01.2009

Cadillac Converj Concept - ekologiczny luksus

Chevrolet Volt nie trafił jeszcze do sprzedaży, a już wydał na świat „potomstwo”, w dodatku szlachetniej urodzone niż on sam. Podczas rozpoczętego właśnie salonu w Detroit najbardziej prestiżowa marka koncernu General Motors zaprezentowała własny koncept korzystający z technicznych rozwiązań siostrzanego modelu.
REKLAMA
ConverjCadillacConverj

Dzięki znanej z elektrycznego Chevroleta technologii Voltec, czteromiejscowe coupe Cadillaca może przejechać do 65 km wyłącznie na silniku elektrycznym - bez spalin i paliwa. Zgoda, że to niewiele, ale wystarczająco dużo, by pojechać do pracy, po dzieci, na zakupy i wrócić do domu, by podłączyć auto do gniazdka i przygotować je do jazdy następnego dnia. Ładowanie z sieci 240-woltowej trwa 3 godziny, ze 120-woltowej (takie dwa standardy napięcia obowiązują w USA) - około ośmiu.
Co zrobić, jeżeli zamierzamy pojechać dalej? Po prostu jechać dalej! Podobnie jak Volt, Converj ma silnik spalinowy pełniący rolę generatora elektryczności dla „wysychających” akumulatorów. Łączny zasięg zwiększa się w ten sposób do kilkuset kilometrów, bez ryzyka wyczerpania baterii w miejscu, gdzie nie będzie możliwości ponownego jej naładowania.

ConverjCadillacConverj

Samochód wyposażono także w system odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania, co zwłaszcza w jeździe miejskiej prowadzi do oszczędności. Ponadto, na dachu znalazły się ogniwa słoneczne, z których można zasilać pokładową elektronikę.
Koncepcyjny model, opracowany według obowiązującej w firmie od kilku lat formuły stylistycznej i postawiony na dużych kołach (21 cali z przodu, 22 z tyłu), wygląda ostro. Jak sugerują dane techniczne, nie do końca ma to przełożenie na osiągi: Converj dysponuje wprawdzie momentem obrotowym o wartości 370 Nm (dostępnym„od ręki”), co powinno zapewnić bardzo sprawne ruszanie spod świateł, jednak pod względem mocy (163 KM) i prędkości maksymalnej (160 km/h) odstaje od tego, do czego przyzwyczaiły nas auta tej klasy. Pamiętajmy jednak, że mamy do czynienia z pojazdem elektrycznym, którego idea rozwijana jest na poważnie od stosunkowo niedawna. Zresztą, czy naprawdę potrzebujemy jeszcze mocniejszych samochodów? Do poruszania się po zatłoczonych miastach na pewno nie.

ConverjCadillacConverj

Cadillac nie poinformował na razie o planach wprowadzenia tego samochodu do produkcji. Z jednej strony, rozszerzanie oferty o modele przyjazne środowisku ułatwiłoby przetrwanie panującego kryzysu i przyciągnęłoby do marki nową grupę ekoświadomych klientów, z drugiej jednak General Motors czeka prawdopodobnie na reakcję rynku na Chevroleta Volt, który ma trafić do sprzedaży w 2010 roku w cenie około 40 tysięcy dolarów. Sytuacja finansowa koncernu jest na tyle poważna, że jego szefowie wolą postępować ostrożnie i nie ryzykować chłodnego przyjęcia i słabej sprzedaży kilku kosztownych w opracowaniu modeli, dlatego jako pierwszy z pewnością zadebiutuje „tańszy brat”. Gdy przetrze szlaki, możemy spodziewać się bardziej wytwornego rodzeństwa. Im liczniejsze będzie, tym lepiej, a zatem czekamy.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Cadillac



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.