18.08.2008

Dwa razy więcej Nissana

Najnowsze osiągnięcie powiązanego z Renault producenta zdaje się dowodzić, że przyszłość motoryzacji zależy od rozwoju technologii ogniw paliwowych. Japońskim inżynierom udało się uzyskać podwojoną wydajność energetyczną w porównaniu z dotychczasowymi rozwiązaniami.
REKLAMA
 Ogniwo paliwoweNissan Ogniwo paliwowe

Tak dobry wynik uzyskano w toku prac nad zespołem membrany i elektrody (ang. MEA - Membrane Electrode Assembly). Poprawiono zdolność przewodnictwa powłoki elektrolitycznej oraz gęściej „upakowano” samo ogniwo, dzięki czemu przy bardziej kompaktowych rozmiarach osiągnięto dwukrotny wzrost wydajności.
Zmniejszenie przestrzeni zajmowanej przez ogniwo jest zasługą zastąpienia w jego strukturze separatora węglowego nowym, cieńszym separatorem metalowym. Jego rolą jest oddzielanie wodoru, tlenu i chłodziwa, potrzebnych w procesie reakcji chemicznych. Dzięki specjalnej powłoce, separator wykazuje się lepszą przewodnością i zapobiega korozji chemicznej, poprawiając wydajność i żywotność całego urządzenia.

Co istotne, nowe ogniwo charakteryzuje się także niższymi kosztami produkcji. Elektroda wykonana jest z materiału, którego trwałość pozwala na redukcję ilości platyny o połowę w porównaniu z poprzednią generacją. Koszty wytworzenia spadły dzięki temu o 35%.
Wszystko to osiągnięto nie tylko bez szkody, ale wręcz z korzyścią dla osiągów. Moc wytwarzana przez nowe ogniwo wynosi 130 kW wobec 90 kW generowanych przez poprzednika. Rozmiar urządzenia zmniejszył się o jedną trzecią, nadaje się więc ono do większych niż dotychczas samochodów, nie uszczuplając ich przestrzeni bagażowej.

Testy laboratoryjne ogniwa weszły w ostatnia fazę - do końca roku na drogi wyjadą prototypowe pojazdy, które będą nim zasilane. A ponieważ badania nad urządzeniem są prowadzone w ramach przedsięwzięcia Nissan Green Program 2010 (do którego należy też opisywany przez nas ECO Pedal), spodziewamy się, że w krótkim czasie rozwiązanie dostanie „zielone światło” dla produkcji seryjnej. I słusznie, bo konkurencja nie śpi, a zainteresowanie ekologicznymi źródłami napędu rośnie z dnia na dzień.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Nissan



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.