REKLAMA
26.09.2014

Elektryczne Solarisy coraz dłuższe

Prezentowany na targach InnoTrans w Berlinie Solaris Urbino 18 electric jest kontynuacją technologicznej drogi jaką wybrał polski producent, prezentując w 2011 r. pierwszy elektryczny autobus.
REKLAMA

Prezentowany w Berlinie Solaris Urbino 18 electric jest jednym z czterech 18-metrowych autobusów polskiej firmy, które zaraz po zakończeniu targów InnoTrans trafią do firmy Braunschweiger Verkehrs, która użytkuje już Solarisy (TraminoUrbino electric).

Solaris Urbino 18 electricfot. Solaris Bus & CoachSolaris Urbino 18 electric

Przegubowe Solarisy electric mają zamontowany system bezstykowego, indukcyjnego, ładowania, co umożliwiło zastosowanie stosunkowo niewielkiej, litowo-jonowej, baterii trakcyjnej, gromadzącej jedynie 90 kWh energii elektrycznej. Baterię zamontowano na dachu, nad tylną osią pojazdu, wskutek czego w przedziale pasażerskim nie ma typowej wieży, kryjącej podzespoły układu napędowego. Wygospodarowana w ten sposób większa przestrzeń pozwoliła na montaż ponad 50 miejsc siedzących.

Pojazd napędza silnik trakcyjny o mocy 240 kW, którego dostawcą, podobnie jak całego wyposażenia elektrycznego, jest firma Vossloh Kieppe. Pod podłogą pojazdu zamontowano urządzenie Primove firmy Bombardier, zdolne bezstykowo (indukcyjnie) pobierać energię elektryczną z ładowarek indukcyjnych montowanych w okolicach przystanków. Dzięki dużej mocy urządzenia wynoszącej 200 kW zapas energii elektrycznej jest uzupełniany w ciągu kilku minut postoju na przystanku.

4 Solarisy Urbino 18 electric pojawią się w Brunszwiku w ramach projektu "Emil", który jest skrótem oznaczającym w tłumaczeniu "elektromobilność poprzez indukcyjne ładowanie". Projekt zakłada szerokie zastosowanie pojazdów elektrycznych ładowanych indukcyjnie.

Jeszcze dłuższe przegubowce Solaris zamówiła firma Hochbahn z Hamburga. W tym przypadku zamówione 2 autobusy, oprócz zwiększonej długości (18,75 m), będą wyposażone w, zasilane wodorem, ogniwa paliwowe. Ich zastosowanie w układzie zasilania elektrycznego silnika trakcyjnego spowoduje zwiększenie zasięgu pojazdów.

Solaric Urbino 18 electricfot. Solaris Bus & CoachSolaris Urbino 18 electric

Oba autobusy dla Hamburga będą wykorzystywać baterie zdolne do gromadzenia 120 kWh energii elektrycznej. Innowacją jest zastosowanie w układzie ich doładowania ogniwa paliwowego firmy Ballard o mocy 101 kW. Liczba cykli ładowania z wykorzystaniem ogniwa paliwowego jest zaprogramowana, co wynika z założenia, że włącza się ono tylko wtedy, kiedy jest potrzeba wykorzystania 100% jego mocy. Ładowanie baterii trakcyjnej odbywa się w czasie jazdy autobusu, co powoduje, że jego zdolności operacyjne są takie same jak w przypadku autobusów dieslowskich. Uzupełnianie paliwa wodorowego jest przewidziane raz dziennie, po zjeździe do zajezdni.

Wprowadzanie nowych autobusów elektrycznych jest konsekwencją wyznaczonego w firmie Solaris celu, jakim jest coroczny wzrost udziału autobusów elektrycznych w całkowitej sprzedaży firmy. W osiągnięciu tego założenia pomaga realizacja kolejnych kontraktów podpisanych na rynku niemieckim.

W ramach ich realizacji firma Solaris Bus & Coach dostarczy m.in. berlińskiemu przewoźnikowi BVG 4 autobusy Urbino 12 electric wyposażone w indukcyjny system ładowania. Nabywcę znalazł także pierwszy autobus z ładowaniem realizowanym za pomocą pantografu. Solaris Urbino 12 electric z takim systemem ładowania zakupiło przedsiębiorstwo Dresdner Verkehrsbetriebe AG, a już niebawem elektryczne Solarisy pojawią się na ulicach Düsseldorfu i szwedzkiego Västerås.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Solaris Bus & Coach



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.