05.09.2011

Elektryczny smart na dwóch kołach?

W dniach 31 sierpnia - 3 września 2011 r., na targach Eurobike we Friedrichshafen zadebiutuje niemal gotowa do produkcji wersja elektrycznego roweru smart ebike. Pojazd będzie prezentowany również na salonie samochodowym we Frankfurcie w dniach 13-25 września 2011 r. Jego sprzedaż w Europie i Ameryce Północnej ma ruszyć w pierwszej połowie 2012 r.
REKLAMA

Elektryczne jednoślady cieszą się coraz większą popularnością. Stowarzyszenie producentów rowerów (ZIV) twierdzi, że sprzedaż takich pojazdów w Niemczech wzrosła w ciągu 3 lat prawie trzykrotnie, z 70 tys. w 2007 r. do 200 tys. w 2010 r. Szacuje się, że do 2018 r. udział takich pojazdów w niemieckim rynku rowerów osiągnie poziom 15 %. Podobnie sytuacja przedstawia się w całej Europie, w której nastąpił wzrost zainteresowania rowerami elektrycznymi w analogicznym okresie z około 200 tys. do 700 tys sztuk.

W powstaniu smarta ebike udział ma renomowany, niemiecki producent rowerów elektrycznych GRACE, który także zajmie się jego wytwarzaniem.

smart ebikeMercedessmart ebike

Ciekawa stylistyka w połączeniu z zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi nawiązują do najlepszych tradycji smarta. Smart ebike wykorzystuje wydajny zespół napędowy, który przystosowany jest do odzysku energii hamowania. Zastosowano zatem hybrydowy (bio-elektryczny) układ napędowy z bezszczotkowym silnikiem elektrycznym BionX. Jednostka napędowa o mocy 250 W włącza się, gdy rowerzysta zaczyna naciskać na pedały. W czasie hamowania zmienia się w generator i ładuje baterię.

Do przeniesienia napędu zastosowano przekładnię pasową, która charakteryzuje się dużą trwałością (bez konieczności konserwacji) i cichą pracą. Rowerzysta ma do dyspozycji trzybiegową przekładnię, która przenosi siłę napędową na 26 calowe tylne koło.

Dzięki zastosowaniu akumulatora litowo-jonowego o pojemności 400 Wh, w zależności od rodzaju eksploatacji, jednoślad może pokonać bez ładowania nawet ponad 100 km. Akumulator jest ukryty w zintegrowanej z ramą obudowie z tworzywa sztucznego. Jest on przystosowany do szybkiego demontażu i ładowania z gniazda elektrycznego.

smart ebikeMercedessmart ebike


Układ hamulcowy roweru wykorzystuje mechanizmy tarczowe znanej w świecie rowerowym firmy Magura.

Zgodnie z duchem czasów przednie i tylne oświetlenie wykonano w oparciu o technologię LED, która pozwala na zminimalizowanie zużycia energii elektrycznej.

Nie obyło się także bez integracji roweru z urządzeniami typu smartfon, czemu służy port USB. Planuje się stworzenie specjalnej aplikacji dla iPhone’a, która będzie umożliwiać obserwację stanu naładowania baterii roweru oraz przejechanego dystansu.

Rower ma kosztować 2,9 tys. euro.
fot. gazeo.pl


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Mercedes



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.