Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 12
EN-V Concept Xiao / SAIC-GM poprzednie następne
12.04.2010

GM EN-V Concept - dla mieszczuchów przyszłości

GM EN-V Concept - dla mieszczuchów przyszłości  

Podczas wystawy World Expo 2010, która tym razem odbędzie się w Chinach, General Motors zaprezentuje opracowany we współpracy z Shanghai Automotive Industry Corporation pomysł na rozładowanie korków w zatłoczonych aglomeracjach. Żegnajcie, samochody - witajcie... „cosie”!
REKLAMA
EN-V Concept XiaoSAIC-GMEN-V Concept Xiao

Miejsce pokazu (Szanghaj) wybrano nieprzypadkowo. To chińskie miasto jest najbardziej zatłoczoną metropolią świata - żyje tam 20 mln osób! - a fatalna sytuacja drogowa w centrum cieszy się zasłużenie złą sławą. GM i SAIC proponują rozwiązanie w postaci dwukołowego, dwumiejscowego pojazdu, któremu wyraźnie bliżej do pojazdów marki Segway (nic w tym zresztą dziwnego, ponieważ EN-V jest rozwinięciem konceptu tej firmy o nazwie Personal Urban Mobility and Accessibility - PUMA - pokazanego w kwietniu 2009 r.) niż tradycyjnego samochodu. Kiedyś takie rzeczy oglądało się w filmach science-fiction, niespecjalnie wierząc w ich „zstąpienie” do prawdziwego świata, a tu proszę...

EN-V Concept JiaoSAIC-GMEN-V Concept Jiao

EN-V, czyli Electric Networked-Vehicle (elektryczny pojazd sieciowy, mówiąc po naszemu), powstał częściowo w Chinach i tam po raz pierwszy ujrzy światło dzienne, ale to nie znaczy, że tylko tam ma być używany. Według badań, na które powołują się jego twórcy, w 2030 r. 60% populacji naszej planety (liczącej wtedy, według szacunków, 8 mld ludzi) będzie mieszkać w miastach, co może doprowadzić do znacznego wzrostu zapotrzebowania na tego rodzaju kompaktowe środki transportu. Można by je określić mianem prywatnych, automatycznych autobusów, bowiem dzięki nawigacji satelitarnej, kamerom, czujnikom i komunikacji pomiędzy pojazdami (stąd słowo „sieciowy” w nazwie) same wybierają trasę i unikają wypadków. Dla uspokojenia nerwów fanów brania spraw w swoje ręce dodajmy, że EN-V można także prowadzić samodzielnie.

Futurystyczna „dwukółka” ma silniki elektryczne wbudowane bezpośrednio w koła (działające jednocześnie jako hamulce), pobierające moc z litowo-jonowych akumulatorów pojemnych na tyle, by zapewnić zasięg 40 km na pojedynczym ładowaniu. Aby zmniejszyć masę, użyto nowoczesnych, lekkich (ale i drogich) materiałów, takich jak akryl, włókno węglowe i specjalny polimer o nazwie Lexan. Efektem jest waga na poziomie 500 kg, a więc niby niewiele, ale jak na coś, co ma tylko dwa koła i długość około 1/3 konwencjonalnego samochodu, to chyba nie rekord świata. Ważniejsze natomiast, że EN-V umie zawrócić niemal w miejscu i - bądź co bądź - jeździ na jednej osi bez wywracania się, w czym zasługa technologii opracowanej i dostarczonej przez Segwaya.

W trybie autonomicznym, pojazd wybiera najszybszą trasę, ale nie tak, jak robią to znane dziś urządzenia GPS, które biorą pod uwagę jedynie długość planowanej drogi i występujące na niej ograniczenia prędkości. EN-V monitoruje tymczasem natężenie ruchu i jedzie tam, gdzie ryzyko utknięcia w korku jest najmniejsze. Pasażerowie w tym czasie mogą zajmować się czym tylko chcą - pracą, rozrywką lub odpoczynkiem. Pomoże w tym wirtualne połączenie ze światem zewnętrznym, pozwalające m. in. na prowadzenie telekonferencji ze znajomymi lub współpracownikami. Żeby natomiast nie utracić poczucia indywidualizmu związanego z użytkowaniem pojazdu, koncepcyjny mikrus powstał w trzech, różniących się wyglądem wersjach, nazwanych z chińska Xiao (śmiech), Jiao (duma) i Miao (magia). Każdy wariant zaprojektowano gdzie indziej - odpowiednio w Australii, Europie i Kalifornii.

EN-V Concept MiaoSAIC-GMEN-V Concept Miao

Czy tak wygląda przyszłość prywatnej mobilności? Jeśli tak, to trzeba zdążyć się najeździć autami „z krwi i kości”, wyposażonymi w mocne, ryczące silniki spalinowe. Motoryzacja jutra może i zapowiada się bezpiecznie i bezstresowo, ale dla dostarczenia sobie adrenaliny chyba będziemy musieli sięgać nie po samochody, a po inne „używki” dla dużych chłopców.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: SAIC-GM



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.