09.01.2012

Honda Fit EV - bez paliwa zdrowiej

Zdrowy tryb życia oznacza z reguły dwie rzeczy: wzmożoną aktywność fizyczną i zmianę nawyków żywieniowych. Honda Fit (ang. wysportowana, w dobrej kondycji) poszła tą drugą drogą i odstawiła paliwa płynne na rzecz elektronów z akumulatora. Bardziej ruchliwa się od tego nie stanie, bo jedno ładowanie wystarcza na niespełna 200 km jazdy, ale zdrowsza na pewno - tak dla siebie, jak i wszystkich wokół.
REKLAMA
Fit EV - niby zwykły Jazz, a jednak niezwykłyHondaFit EV - niby zwykły Jazz, a jednak niezwykły

O czasy, o obyczaje! Wystarczy byle wystawa samochodowa gdziekolwiek na świecie, a już rozwiązuje się worek, z którego wysypuje się cała plejada nowych modeli o napędzie elektrycznym - czy to seryjnych, czy tylko studyjnych. Nie inaczej było podczas Los Angeles Auto Show, gdzie Honda pokazała światu - zapowiadaną już jakiś czas temu poprzez concept car - seryjną wersję Fit EV. Auto bazuje na maluchu znanym w Europie pod nazwą Jazz i oferuje wszystkie jego walory praktyczne, połączone ze śmiesznie niskimi kosztami eksploatacji i zasięgiem, który byłby raczej nie do przyjęcia w aucie spalinowym (zwłaszcza jeżeli uwzględnić czas „tankowania”), ale na tle elektrycznej konkurencji wypada nawet przyzwoicie.

Dzięki akumulatorom litowo-jonowym o pojemności 20 kWh, Fit EV ma po naładowaniu przejechać 197 km, nim ponownie trzeba będzie podłączyć auto do gniazdka za pośrednictwem załączonej przez producenta ładowarki na przedłużaczu.

Fit EV - złącze ładowania jak wlew paliwa w starych Skodach - w przednim błotnikuHondaFit EV - złącze ładowania jak wlew paliwa w starych Skodach - w przednim błotniku

Według producenta, napełnianie z 240-woltowego źródła energii zajmuje niespełna 3 godziny. Zespół napędowy to zaś kompilacja największych przebojów Hondy - 124-konny silnik elektryczny pochodzi z modelu FCX Clarity (wyposażonego w wodorowe ogniwo paliwowe), zaś trzystopniowy układ zmiennych ustawień napędu z hybrydowego coupé CR-Z. Kierowca ma więc do dyspozycji tryby Econ, Normal i Sport (wybranie każdego z nich powoduje zmianę koloru podświetlenia tablicy rozdzielczej, odpowiednio na zielono, biało lub czerwono) i sam decyduje, czy stawia na oszczędność energii i wydłużony zasięg (o 17% wyższy w trybie Econ niż Normal), lepsze przyspieszenie i szczyptę sportowych emocji (których Honda tradycyjnie dostarcza) czy też kompromis pomiędzy jednym a drugim.

Fit EV - trzy przyciski na desce rozdzielczej, które w okamgnieniu zmieniają temperament małej HondyHondaFit EV - trzy przyciski na desce rozdzielczej, które w okamgnieniu zmieniają temperament małej Hondy

Miejsce debiutu samochodu wybrano nieprzypadkowo. Elektryczny Fit nie będzie bowiem od razu dostępny powszechnie, lecz na początek - tzn. latem 2012 - pojawi się w Kalifornii i Oregonie. Potem, na początku 2013 r., zostanie zaoferowany kierowcom z kolejnych sześciu stanów, położonych na wschodnim wybrzeżu USA. Nie oznacza to jednak możliwości kupna (choć podano już cenę, skalkulowaną na poziomie 36625 dolarów), a jedynie wynajmu za 399 dolarów miesięcznie. Japończycy zakładają, że poprzez taki system oddawania aut do eksploatacji wypuszczą na rynek amerykański ok. 1100 egzemplarzy Fita EV w ciągu pierwszych trzech lat produkcji. W razie większego zapotrzebowania ze strony potencjalnych odbiorców, deklarują jednak gotowość zwiększenia wolumenu dla pokrycia wyższego popytu.

Fit EV - procesem ładowania można zawiadywać za pośrednictwem specjalnego pilota lub poprzez aplikację na smartfonHondaFit EV - procesem ładowania można zawiadywać za pośrednictwem specjalnego pilota lub poprzez aplikację na smartfon


Jazza „na baterie” nie będzie zatem łatwo wypatrzyć w gąszczu innych aut (pomijając fakt, że najpierw trzeba by wybrać się do Stanów), ale kiedy już objawi się na ulicy, łatwo odróżnić go od klasycznych wersji spalinowych i hybrydowych. Po pierwsze, że względu na unikalny kolor lakieru (Reflection Blue Pearl), oferowany tylko w tej odmianie i będący jedyną osiągalną opcją. Druga cecha charakterystyczna to brak osłony chłodnicy i zastępujący ją szeroki chromowany „uśmiech”. Poza tym, Fit EV otrzymał niedostępny w pozostałych modelach system telematyczny, poprzez który da się zdalnie sprawdzić stan naładowania akumulatorów, rozpocząć proces ładowania lub uruchomić klimatyzację, by kabina przyjemnie się schłodziła (lub nagrzała) przed powrotem kierowcy i pasażerów. Takie auto„z wtyczką” wydaje się już całkiem apetyczne...




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Honda



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.