23.05.2011

Luxgen Neora EV Concept - prztyczek w nos?

Oto lekcja pokory dla największych koncernów motoryzacyjnych! Podczas gdy wielcy producenci pokazują światu auta elektryczne o zasięgu poniżej 200 km i prędkościach maksymalnych ograniczonych do 140 km/h, mało znana firma Luxgen z Tajwanu odsłoniła auto, które mogłoby popędzić kota niejednemu BMW czy Audi. Benzynowemu!
REKLAMA
Neora EV ConceptLuxgenNeora EV Concept

Na początek rzućmy okiem na powłokę zewnętrzną, czyli nadwozie. Neora wygląda odrobinę jak skrzyżowanie Peugeota z Oplem, ale ma własny charakter i jako całość może się podobać. Dobre wrażenie psuje przerośnięte logo na osłonie chłodnicy oraz sama nazwa, mająca prawdopodobnie przywodzić skojarzenia z Lexusem, ale w porównaniu z określeniami innych marek i modeli z Chin (Tajwan to w końcu część Państwa Środka) i tak jest nieźle. Neora ma zapowiadać przyszłość stylistyczną firmy, która wypuściła dotąd na rynek dwa modele - Luxgen7 SUV (o wyglądzie „napompowanego” Hyundaia i30) i Luxgen7 MPV, dostępne także z napędem elektrycznym - i stanowić wizytówkę technicznych możliwości. W tej drugiej roli może sprawdzić się znakomicie.

Neora EV ConceptLuxgenNeora EV Concept

Jak podaje producent, elegancki sedan z wtyczką ma zamontowany z przodu i napędzający przednią oś silnik elektryczny o budzącej respekt mocy 245 KM. To pozwala na zaliczenie sprintu 0-100 km/h w czasie zaledwie 6,5 s oraz rozpędzenie ważącego 1600 kg auta do 250 km/h. Siła sprawcza płynie do jednostki napędowej z litowo-jonowego akumulatora o pojemności 48 kWh, którego zasoby wystarczają ponoć na pokonanie dystansu aż 400 km na pojedynczym ładowaniu. Naładowanie baterii do 80% wydajności, a więc pozwalające przejechać 320 km, ma natomiast trwać nie dłużej niż godzinę. Szacun? Mało który samochód karmiony elektronami, nawet koncepcyjny, legitymuje się podobnymi parametrami i pozostaje tylko pytanie: czy w ewentualnej wersji seryjnej udałoby je się zachować? Wszak nie sztuką jest przygotować egzemplarz pokazowy, który potrafi wszystko z wyjątkiem deklamowania poezji.

Neora EV ConceptLuxgenNeora EV Concept

Skoro już mówimy o produkcji Neory... Niestety nie padła dotąd żadna deklaracja ze strony Luxgena, która dawałaby nadzieję na spotkanie nowego sedana na ulicy w najbliższym czasie. Wprawdzie tajwańska firma przymierza się do ekspansji w Europie, a jej najnowsza propozycja nie wygląda jak wyjęta żywcem z filmu science fiction, ale czy samochód trafi na rynek w obecnej formie i treści (czyli również z podobnym napędem), można co najwyżej wróżyć z lotu jaskółek. Potentaci branży motoryzacyjnej otrzymali jednak pierwsze ostrzeżenie: skoro niepozorna, świeżo powstała marka wie, jak zbudować szybki i oferujący pokaźny zasięg model elektryczny, tym bardziej powinni to umieć „starzy wyjadacze”. Czekamy na ciętą ripostę!




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Luxgen



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.