Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. Mercedes / Już z zewnątrz prezentuje się niesamowicie, ale prawdziwa rewolucja skrywa się pod nadwoziem poprzednie następne
15.10.2012

Mercedes SLS AMG Electric Drive - dla głuchych

Mercedes SLS AMG Electric Drive - dla głuchych fot. Mercedes

Elektryczną wersję mercedesowskiego supersamochodu zapowiadano już ponad 3 lata temu, latem 2009 r., zaprezentowano zaś w wersji koncepcyjnej w połowie roku 2010. Teraz, po zmianie kilku detali w stylistyce i nazwie (Electric Drive zamiast E-CELL), zjawiskowy pojazd wejdzie do limitowanej produkcji i sprzedaży jako najszybszy „elektryk” na planecie.
REKLAMA
Samochód-zjawisko właśnie stał się jeszcze bardziej zjawiskowy - trudno go będzie zobaczyć, usłyszeć jeszcze trudniejfot. MercedesSLS AMG Electric Drive wygląda jak pokryty niebieskim chromem, ale i bez tego wystarczająco przyciągałby spojrzenia

Mercedes SLS AMG Coupé Electric Drive (tak brzmi jego pełna nazwa!) jest samochodem o zapierającym dech wyglądzie (ze „skrzydlatymi” drzwiami zdążyliśmy się oswoić, ale lakier sprawiający wrażenie płynnego błękitnego metalu to widowiskowa nowość) i jeszcze bardziej imponujących osiągach – w wersji elektrycznej legitymuje się nawet wyższymi wartościami mocy i momentu obrotowego niż benzynowy pierwowzór. Wspaniale, o ile komuś nie zależy na słuchaniu odgłosów pracy ośmiocylindrowego silnika, nagłośnionych dodatkowo przez końcówki układu wydechowego ani czuć wywołujących ciarki, delikatnych wibracji przenoszących się na oparcie fotela i kierownicę.

Gullwing „na baterie” ma cztery silniki elektryczne, każdy umieszczony przy napędzanym przezeń kole. Jednostki ważą po 45 kg sztuka i czerpią energię z 548-kilogramowego, chłodzonego cieczą akumulatora litowo-jonowego o pojemności 60 kWh, ulokowanego w tunelu środkowym i za fotelami. Kto myśli, że taka masa obniża osiągi supersportowca z gwiazdą na masce, powinien jeszcze raz się zastanowić (tym bardziej, że i tak lekkie aluminiowe nadwozie odchudzono poprzez hojne zastosowanie włókna węglowego oraz użycie karbonowo-ceramicznych tarcz hamulcowych). Electric Drive to nie tylko najmocniejszy SLS, ale w ogóle najmocniejszy samochód, jaki kiedykolwiek powstał w stajni AMG. Ma 751 KM (o 160 KM więcej niż konwencjonalny, o ile można tak powiedzieć, SLS AMG GT!) i... 1000 (słownie: jeden tysiąc!) Nm momentu obrotowego. Jeżeli ten samochód nie wyrywa kołami kawałów asfaltu z jezdni podczas przyspieszania (sprint 0-100 km/h trwa 3,9 s), to jaki samochód to robi?

We współczesnym samochodzie rzadko widać silnik, ale to już lekka przesadafot. MercedesDo tej pory w tym miejscu podziwialiśmy 6,3-litrową V-ósemkę, teraz uwagę zwracają elementy niecodziennego zawieszenia

Strach pomyśleć, co ten błękitny potwór umie na drodze. Zdaje się, że nawet jego twórcy przerazili się potęgi swojego dzieła, dlatego na wszelki wypadek prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h. Aby dodatkowe konie mechaniczne dały się okiełznać i nie znarowiły, zmodyfikowano również zawieszenie – układ z podwójnymi wahaczami z przodu ustąpił wydajnej konstrukcji typu pushrod, z zamontowanymi poprzecznie amortyzatorami i sprężynami śrubowymi. Na każdą oś przypada zaś osobna przekładnia, a układ AMG Torque Dynamics zajmuje się rozdziałem siły napędowej pomiędzy poszczególne koła (na podstawie danych z czujników badających rodzaj nawierzchni i stopień przyczepności) w celu zapewnienia jak najlepszej trakcji.

Ile będzie kosztować przywilej wstawienia sobie do garażu Mercedesa SLS AMG Electric Drive? Wiadomo, że nawet benzynowy SLS AMG GT do tanich nie należy i tylko wybrani mogą go mieć, ale wersja elektryczna została wyceniona na równowartość... dwóch egzemplarzy spalinowych! Wprawdzie emituje o 100% mniej spalin, ale przy cenie 416500 euro kosztuje o 100% więcej niż model napędzany konwencjonalnie (dostępny od 204680 euro). Mimo to nie mamy wątpliwości, że znajdą się chętni – głównie wśród zatroskanych o ekologię arabskich szejków i innych naftowych baronów. To po prostu jeżdżąca definicja ironii!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Mercedes



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.