REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
fot. PSA / PSA VELV 2013 - układ napędowy nietypowego pojazdu poprzednie następne
25.02.2013

PSA VELV 2013 - czterokołowy trójkołowiec

PSA VELV 2013 - czterokołowy trójkołowiec fot. PSA

Pokracznie wyglądające mikroauta na trzech lub czterech kołach miały swoje pięć minut w latach 50. i 60. ubiegłego wieku, ale gdy samochody w pełnym tego słowa znaczeniu stały się przystępniejsze, wynalazki pokroju BMW Isetty czy Messerschmitta Kabinenrollera straciły rację bytu. Dziś, gdy każdy wat energii jest na wagę złota, a każdy gram dwutlenku węgla to zło wcielone, „kieszonkowe” samochody mają szansę na renesans.
REKLAMA
PSA VELV 2013fot. PSAGdy Batman zacznie dbać o środowisko, będzie jeździł czymś takim

Samochód wyposażony w cztery koła zwykło się nazywać dwuśladem. VELV jednak, podobnie jak Isetta niemal 60 lat temu, jest... czterośladem, ponieważ jego tylne koła ustawiono znacznie bliżej siebie niż przednie. Takie rozwiązanie może wyglądać jak „bliźniak” w ciężarówce lub autobusie, ale przynajmniej powinno uspokajać obawy o stabilność w czasie jazdy, zwłaszcza w czasie pokonywania zakrętów. Nowe wcielenie opracowanego wspólnie przez Peugeota i Citroëna elektrycznego mikrusa to jednak z założenia pojazd typowo miejski, a więc jazda górskimi serpentynami zupełnie mu nie grozi.

Zbudowany we współpracy z ADEME – Agencją Środowiska i Zarządzania Energią, VELV ma 2,8 m długości, a wewnątrz mieści kierowcę i dwoje pasażerów. Zwarta budowa i zastosowanie lekkich materiałów sprawiają, że cały pojazd waży zaledwie 700 kg. A skoro jest tak lekki, wystarcza mu niewielki, również obdarzony relatywnie skromną masą akumulator (o pojemności 8,5 kWh) oraz zaledwie 41-konny silnik. Tym sposobem udało się uniknąć „zapętlenia” polegającego na tym, że ciężki samochód wymaga dużego akumulatora, który jeszcze bardziej podnosi jego masę. VELV rozpędza się do 110 km/h, ale w mieście ani nie wolno się tak rozpędzać, ani nie byłoby to rozsądne ze względu na wzmożone zapotrzebowanie na energię. Producent szacuje, że zasięg – z pewnością w trybie jazdy z przepisowymi prędkościami – autka wynosi 100 km. Na dojazdy do pracy w sam raz.

PSA VELV 2013 - czarny lub białyfot. PSAWersja biała nie wygląda już tak złowrogo

Czy przygotowanie już drugiego prototypu o nazwie VELV sugeruje, że koncern PSA pracuje nad seryjną wersją elektrycznego pojazdu miejskiego, przy którym Smart wydaje się jeżdżącym marnotrawstwem przestrzeni i zasobów naturalnych Ziemi? Nie wykluczamy tego – tym bardziej, że VELV 2013 wyraźnie się ucywilizował i zamiast unoszonych do góry drzwi (na modłę Lamborghini) otrzymał „wrota” bardziej konwencjonalne. Sam w sobie pozostaje jednak zupełnie niesztampowy, a więc gdyby wyjechał na ulice, z pewnością wniósłby odrobinę życia do skostniałego krajobrazu dzisiejszej motoryzacji.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: PSA Peugeot Citroën



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.