21.06.2010

Pininfarina Nido EV - prezent na rocznicę

Producenci i projektanci samochodów mają taki specyficzny zwyczaj, że gdy obchodzą jakiś okrągły jubileusz, nie oczekują prezentów od innych, lecz robią je sobie sami. Z okazji 80. urodzin, słynne studio designerskie Pininfarina przygotowało elektrycznego malucha o nazwie Nido. Jakże czasy się zmieniają...
REKLAMA
Nido EVPininfarinaNido EV

Kiedyś, tzn. w czasach, gdy wydawało się, że era benzyny będzie trwać wiecznie, prototypy pokazywane przy różnych okazjach przez Italdesign, Bertone czy Pininfarinę właśnie były okazałymi maszynami, które wszystko miały „naj”. Największe, najszybsze, najbardziej „odjechane” - im bardziej z innej planety, tym lepiej, bo przykuwały uwagę publiczności podczas wielkich wystaw. Zdaje się, że te dni już nie wrócą, a dziś modele koncepcyjne przypominają krople na kołach i musowo mają napęd elektryczny, ewentualnie hybrydowy. Nie hałasują i nie emitują, ale czy ekscytują jak dawniej?

Nido EV (będący zresztą rozwinięciem oryginalnego Nido z 2004 r.) skonstruowano na modułowej płycie podłogowej, na której osadzono stalową ramę rurową, mającą w wersji finalnej być zastąpioną przez aluminiową ramę przestrzenną.

Nido EVPininfarinaNido EV

W ten sposób ma być możliwe stworzenie różnych wariantów napędu i nadwozia - choć egzemplarz na zdjęciach jeździ wyłącznie na prąd i mieści dwoje pasażerów, architektura pojazdu pozwala na poszerzenie ewentualnej gamy modeli o wersje 2+2, pick-up oraz van oraz dołączenie małego silnika spalinowego jako generatora energii.

Jak nietrudno się domyślić, Nido ma się czuć najlepiej w mieście. Długość wynosząca zaledwie 2,9 m pomaga autu wcisnąć się w każdy zakamarek betonowej dżungli, a jednostka napędowa o mocy 30 kW (41 KM), przekazująca moment obrotowy o wartości 125 Nm na tylne koła, zapewnia akurat takie osiągi, jakie wystarczają do poruszania się po zatłoczonych ulicach. Przyspieszenie od 0 do 60 km/h zajmuje 6,7 s, a elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 120 km/h, czyli i tak za dużo jak do miasta. Tym bardziej, że zasięg na jednym ładowaniu akumulatorów Zebra Z5 typu Ni-NaCl (sodowo-niklowo-chlorkowych) o pojemności 21,2 kWh wynosi 140 km, czyli tyle, ile w ciągu tygodnia lub półtora przejeżdża się z domu do pracy i z powrotem. Potem ważące ok. 900 kg autko trzeba nakarmić, co trwa ok. 8 godzin.

Nido EVPininfarinaNido EV


Dysponując taką ilością danych można odnieść wrażenie, że Nido EV jest gotowe do produkcji i z taśm montażowych zacznie zjeżdżać choćby jutro. Niestety nic z tego - Pininfarina nie ma razie w planach seryjnego wytwarzania tego sympatycznego samochodziku. Prawdę mówiąc, nie wiemy, czy warto było czekać na takie 80. urodziny słynnego studia projektowego - nie dość, że Włosi zaserwowali odgrzewany kotlet, polany jedynie sosem o nowym smaku dla niepoznaki, to jeszcze kolejny raz zostawią go na stole tak długo, by wystygł, nie pozwalając jednak nikomu się poczęstować. Szkoda, wielka szkoda...


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Pininfarina



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.