Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. Renault / Kto powiedział, że tylne lampy muszą być czerwone? One mają tylko świecić na czerwono! Urody i oryginalności Zoe odmówić nie można poprzednie następne
10.04.2012

Renault Zoe - Zosia Samosia

Renault Zoe - Zosia Samosia fot. Renault

Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Genewie Renault zaprezentowało ostateczną, seryjną wersję elektrycznego modelu Zoe. Auto wielkości Clio wyróżnia się nowym dla francuskiej marki stylem, który do tej pory przejawiał się jedynie w prototypach i faceliftingach, ma też – pomimo pięciodrzwiowego nadwozia – wybitnie miejski charakter.
REKLAMA
Renault Zoe - widok 3/4 z przodufot. RenaultStylistyka przodu została zdominowana przez olbrzymie logo producenta, o kolorystyce zmienionej na błękitną dla podkreślenia ekologicznego napędu

Mierzący ok. 4 m długości, 1,6 m wysokości i legitymujący się 2,55-metrowym rozstawem osi samochód idealnie wpisuje się pod względem gabarytów w standardy panujące w segmencie B. Renault jest w nim obecne praktycznie od zawsze, jednak Zoe stanie się pierwszym reprezentantem marki spod znaku diamentu w tej klasie, który w ruch wprawia nie silnik spalinowy zasilany paliwami ciekłymi, lecz cicha i nie powodująca żadnych lokalnych emisji jednostka elektryczna. O ile ona wywiązuje się ze swoich zadań śpiewająco i mogłaby powieźć kierowcę i pasażerów choćby na drugi koniec świata, ograniczeniem okazują się – tradycyjnie już w przypadku pojazdu z tego rodzaju napędem – akumulatory, a konkretnie ich pojemność.

Według pomiarów wykonanych zgodnie z cyklem NEDC, zasięg po naładowaniu ogniw do pełna wynosi 210 km. Renault „bez bicia” przyznaje, że w warunkach realnej eksploatacji należy ten napawający optymizmem wynik uszczuplić o ¼, a nawet podzielić przez dwa – zimą Zoe pokonuje między postojami na „karmienie” jedynie 100 km, w cieplejsze

Renault Zoe - widok auta z bokufot. RenaultGdy Zoe pokazano w wersji koncepcyjnej, spekulowano, że to zapowiedź nowego Clio, a tymczasem auto zmaterializowało się jako osobny, wyłącznie elektryczny model

pory roku najwyżej 150. Gdy już za sprawą wyczerpania zasobów trzeba zatrzymać się pod gniazdkiem, postój może trwać od 30 minut do nawet 9 godzin, w zależności od wydajności złącza. Na pokładzie zamontowano uniwersalną ładowarkę Chameleon, dzięki której mała „renówka” może korzystać z dowolnego źródła napięcia, pod warunkiem jednak, że jego moc nie przekracza 43 kW. Sam producent zaleca natomiast trwające ok. godziny ładowanie w szybkich punktach o mocy 22 kW. Publiczne punkty oferujące taką wydajność są mniej skomplikowane technicznie, a więc tańsze w budowie i obsłudze, a ponadto korzystanie z nich wydłuża życie akumulatorów w samochodzie i w mniejszym stopniu obciąża sieć elektryczną (w porównaniu ze stacjami 43 kW).

Choć „Zosia” wejdzie do sprzedaży w Europie dopiero jesienią 2012 r., już teraz opublikowano ceny we Francji. Model wyjściowy, Zoe Life, wyceniono na 15700 euro. W jego wyposażeniu seryjnym znajdą się: zintegrowany tablet multimedialny Renault R-Link, ładowarka Chameleon oraz klimatyzacja automatyczna. Cennik wersji droższych, Zen i Intens, startuje z

Renault Zoe - przednia część kabiny i deska rozdzielczafot. RenaultWnętrze ładne, choć trochę smutne...

poziomu 17500 euro. Do cen podstawowych należy każdorazowo doliczyć koszt leasingu akumulatorów, wynoszący 79 euro miesięcznie w przypadku umowy na 3 lata i przy założeniu rocznego przebiegu na poziomie 12500 km. Czy autem o realnym zasięgu 100-150 km można przejechać w ciągu roku taki dystans? I czy ma to finansowy sens, skoro oprócz śmiesznie niskich kosztów samej energii trzeba jeszcze ponosić wydatek związany z wypożyczeniem baterii? Z drugiej strony, gdyby nie on, samochód byłby z pewnością koszmarnie drogi, a więc tak źle i tak niedobrze. Era aut elektrycznych zbliża się, ale bardzo powoli. Nic dziwnego, skoro co 100 km musi robić postoje...




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Renault



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.