REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
Concept One / Rimac poprzednie następne
17.10.2011

Rimac Concept One - czarny koń

Rimac Concept One - czarny koń  

Jeżeli Audi i Mercedes sądzą, że ze swoimi R8 e-tron i SLS AMG E-CELL są dla siebie nawzajem jedynymi konkurentami w nowo rodzącym się segmencie elektrycznych supersamochodów, to powinni to przeczytać. Nowy rywal przybył właśnie z mało oczekiwanego kierunku - z Chorwacji. Do życia powołał go 23-latek, ale Rimac Concept One to z pewnością nie dziecinna igraszka.
REKLAMA
Concept One - sylwetka atletyczna i z odrobiną niezbędnej agresji, ale i po prostu ładnaRimacConcept One - sylwetka atletyczna i z odrobiną niezbędnej agresji, ale i po prostu ładna

Mózgiem całego przedsięwzięcia jest Mate Rimac - człowiek, który jako licealista stworzył rękawicę interaktywną zastępującą jednocześnie mysz i klawiaturę komputerową, a także przebudował BMW serii E30 na dziką maszynę do driftu z napędem elektrycznym (oficjalnie zarejestrowaną dziś jako Rimac e-M3 i służącą do badań nad akumulatorami i napędami). To właśnie ten młodzieniec założył firmę, która podczas 64. edycji IAA we Frankfurcie nad Menem pokazała światu samochód mogący rzucić na kolana wielkich. Okazuje się, że można zbudować auto o powalającym wyglądzie i osiągach przyprawiających o drżenie kolan bez wielkich centrów badawczych i miliardów euro. Czyżby lekcja pokory dla współczesnego motoryzacyjnego świata?

Concept One - radzimy dobrze przyjrzeć się zdjęciom - w rzeczywistości będzie rzadkością, w dodatku szybko znikającą z pola widzeniaRimacConcept One - radzimy dobrze przyjrzeć się zdjęciom - w rzeczywistości będzie rzadkością, w dodatku szybko znikającą z pola widzenia

Zaprojektowany przez Adriano Mudri (nadwozie) i zespół byłych stylistów Pininfariny pod kierownictwem Gorana Popovicia (wnętrze), z udziałem specjalizującej się w galanterii skórzanej firmy Vilner, samochód ma karoserię z włókna węglowego, pod którą skrywa układ napędowy złożony z czterech osobnych zespołów. Każdy z nich zawiera silnik, przetwornicę oraz przekładnię redukcyjną i odpowiada za przeniesienie mocy na jedno koło. Taki system, nazwany All Wheel Torque Vectoring, zapewnia optymalny rozdział momentu obrotowego (do każdego koła osobno, w zależności od chwilowych potrzeb), co z kolei ma przekładać się na rewelacyjną trakcję i dynamikę. Mate Rimac wierzy, że z tego punktu widzenia silnik elektryczny jest dużo lepszym źródłem mocy dla samochodu (zwłaszcza sportowego) niż jednostka spalinowa.

Concept One - rentgen ujawnia rozmieszczenie akumulatorów oraz silnikówRimacConcept One - rentgen ujawnia rozmieszczenie akumulatorów oraz silników

Trudno się z tym nie zgodzić patrząc na oficjalne parametry. Ważąc niemało, bo 1650 kg, Concept One jest w stanie rozpędzić się do 305 km/h (wartość ograniczona elektronicznie), zaliczając po drodze barierę 100 km/h w zaledwie 2,8 s po starcie. Wszystko to za sprawą łącznej mocy i momentu obrotowego czterech zespołów napędowych, które wynoszą, odpowiednio, 1088 KM i 3800 (słownie: trzy tysiące osiemset!) Nm. Aby zaś zabawa nie skończyła się zbyt szybko, na pokładzie zainstalowano baterię ogniw litowo-fosforytowych (LiFePO4) o pojemności 92 kWh. Zgromadzona w nich energia ma wystarczać na pokonanie aż 600 km na pojedynczym ładowaniu, a więc i pod tym względem Rimac może utrzeć nosa zadomowionym na rynku i chyba nadmiernie pewnym siebie rywalom niemieckim. R8 e-tron musi zakończyć jazdę w celu uzupełnienia zasobów w akumulatorach po 250 km, elektryczny SLS AMG z pewnością podobnie. A tu można jechać i jechać i jechać...

Concept One - dane silników mówią same za siebie: moc szczytowa 250 kW, chłodzenie cieczą, 12000 obrRimacConcept One - dane silników mówią same za siebie: moc szczytowa 250 kW, chłodzenie cieczą, 12000 obr

Jak na produkt grupki entuzjastów spod Zagrzebia, Rimac prezentuje się też bardzo atrakcyjnie pod względem estetycznym. Adriano Mudri twierdzi, że jego celem było stworzenie prostej i czystej formy, doprawionej jednak więcej niż szczyptą sportowej elegancji.

Concept One - potężne jednostki napędowe zgrupowano po dwa przy każdej osi, ale wszystkie działają niezależnieRimacConcept One - potężne jednostki napędowe zgrupowano po dwa przy każdej osi, ale wszystkie działają niezależnie


Trzeba przyznać, że efekt dorównuje pierwszej lidze światowej i z pewnością nie robi wrażenia amatorskiej samoróbki narysowanej przez domorosłego stylistę za pomocą popularnego programu graficznego. Auto zrobiło zresztą tak duże wrażenie na zwiedzających frankfurcki salon, że dwa pierwsze egzemplarze z miejsca sprzedano. Chętni na kolejne powinni się pospieszyć, ponieważ cała produkcja ma wynosić 88 sztuk, w nieujawnionej jeszcze cenie. Pierwsze dostawy do klientów zaczną się w 2013 r. Trzymamy kciuki za kolejne śmiałe przedsięwzięcia Mate Rimaca i jego zespołu.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Rimac Automobili



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.