24.11.2009

Solaris Tramino - nowość z Bolechowa

Największy polski producent autobusów miejskich, firma Solaris Bus & Coach z podpoznańskiego Bolechowa zaprezentowała w październiku na targach Trako w Gdańsku nowy produkt, którym jest Solaris Tramino - pierwszy pojazd szynowy w barwach firmy. W ten sposób Solaris stał się dostawcą pełnej gamy pojazdów miejskich, a nowy produkt stanowi logiczne uzupełnienie oferty. Firma produkuje klasyczne autobusy napędzane silnikami diesla, jak również zasilane gazem ziemnym. W ofercie znajdują się również trolejbusy. Solaris jest także pierwszym europejskim producentem, który do seryjnej produkcji wprowadził autobusy hybrydowe.
REKLAMA
Prezentacja w MPK ŁódźMPK ŁódźPrezentacja w MPK Łódź

Pierwszy tramwaj Solarisa zbudowano w MPK Łódź, skąd trafił na targi w Gdańsku, gdzie miał światową premierę. Jego lokalna prezentacja odbyła się 19 listopada w hali MPK w Łodzi. Montaż pojazdu został przeprowadzony w bardzo szybkim tempie, umowa pomiędzy firmami została podpisana 18 maja tego roku. Obecnie trwają rozmowy mające na celu utrzymanie montażu kolejnych Tramino w łódzkim MPK, Solaris wygrał bowiem przetarg na dostawę 40 niskopodłogowych tramwajów dla MPK Poznań.

Wnętrze TraminoSolaris Bus & CoachWnętrze Tramino

Najnowszy produkt Solarisa, określany jako najnowocześniejszy tramwaj na polskim rynku, jest pięcioczłonowym pojazdem przegubowym o długości 31,7 m. Jest w pełni niskopodłogowy, we wnętrzu zamontowano 61 miejsc siedzących na indywidualnych fotelach oraz 8 rozkładanych.

Tramwaj mieści oprócz tego 145 osób na stojąco (5 osób/m2). Przepływ pasażerów przez nadwozie umożliwia 6 drzwi (2 jednopłatowych - 750 mm i 4 dwuskrzydłowych - 1300 mm). W układzie napędowym zastosowano 4 asynchroniczne silniki, każdy o mocy 105 kW. Zapewniają one możliwość uzyskania prędkości konstrukcyjnej 80 km/h. W praktyce jednak prędkość maksymalna jest ograniczona do 70 km/h. Silniki są zasilane przez układ falownikowy, co zapewnia łatwość regulacji prędkości obrotowej. Do hamowania pojazdu o masie własnej 38,6 t i dopuszczalnej masie całkowitej 57 t używa się po jednym mechanizmie hamulcowym z zaciskiem sprężynowym na każdej osi. Pełnią one rolę hamulca roboczego i postojowego (działającego w przypadku zaniku napięcia w sieci). Ponadto każdy wózek jest wyposażony w 2 magnetyczne hamulce szynowe. Energia wytwarzana przy hamowaniu, zgodnie z obowiązującymi standardami, jest oddawana do sieci lub zamieniana w oporniku hamowania w ciepło. W rozwiązaniu Solarisa energia jest początkowo gromadzona w specjalnych kondensatorach, a później wykorzystywana przy rozruchu. Pozwala to na zmniejszenie poboru energii elektrycznej z sieci, a oszczędności z tym związane są oceniane na 20-30%.

Kabina motorniczegoSolaris Bus & CoachKabina motorniczego


Miejsce pracy motorniczego jest bardzo ergonomiczne. Zastosowano pulpit sterowniczy o regulowanej wysokości. Zredukowano do minimum liczbę przycisków, a większość przeniesiono na składany podłokietnik. Tramwaj nie ma lusterek - ich funkcję przejęły kamery, z których obraz jest podawany na monitory umieszczone po obu stronach panelu centralnego.

Tramwaj nie ma również otwieranych okien, toteż zastosowano efektywny układ klimatyzacji przedziału pasażerskiego i miejsca pracy motorniczego oraz ogrzewanie w postaci grzejników pod siedzeniami. Żywotność tramwaju określana jest na minimum 30 lat.

Kolejny pomysł Krzysztofa Olszewskiego - obecnie Prezesa Rady Nadzorczej Solaris Bus & Coach, założyciela firmy, ujrzał światło dzienne. Zgodnie z jego prognozami idealnym napędem miejskim będzie w przyszłości układ elektryczny. Zatem doświadczenia zdobyte przy budowie trolejbusów i tramwajów mogą w przyszłości ułatwić prace nad miejskim autobusem elektrycznym.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Solaris Bus & Coach, MPK Łódź



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.