Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 3
fot. MPK Lublin / Solrisy Trollino 12S poprzednie następne
06.08.2012

Solarisy Trollino dla Lublina

Solarisy Trollino dla Lublina fot. Solaris Bus&Coach

Trolejbus stanowi kompromis pomiędzy drogimi tramwajami (wymagającymi specjalistycznej infrastruktury, torowisk i sieci trakcyjnej), a autobusami, które korzystają z powszechnie dostępnej infrastruktury drogowej. Eksploatacja trolejbusu wymaga jedynie napowietrznej trakcji elektrycznej, z której pojazd taki pobiera energię elektryczną. W Polsce stosuje się zasilanie napięciem stałym o wartości 600 V.
REKLAMA
Trolejbusy w Lublinie są użytkowane od 1955 r.fot. MPK LublinHistora użytkowania trolejbusów w Lublinie sięga 1955 r.

W naszym kraju trolejbusy eksploatowane są w trzech miastach: Gdyni, Tychach i Lublinie. Tradycja eksploatacji trolejbusów w Lublinie sięga lat 50. XX w. Obecnie w taborze tamtejszego MPK używa się 75 trolejbusów (34 to Solarisy Trollino). W lipcu 2012 MPK Lublin zamówiło 20 kolejnych trolejbusów Solaris.

Elektryczne Solarisy są znane w Lublinie od 2008 r. kiedy to tabor spółki uzupełniły 4 pojazdy tego typu. Był to jeden Solaris Trollino 12 AC (wyprodukowany w Czechach na podstawie licencji udzielonej przez Solarisa) i 3 sztuki Trollino 12M (polski osprzęt elektryczny Medcom i silnik trakcyjny także polskiej firmy Emit). W 2010 r. Solaris wygrał kolejny przetarg na dostawy trolejbusów dla Lublina. W ramach tego kontraktu dostarczono 30 pojazdów Trollino 12S (litera S w oznaczeniu oznacza zastosowanie układu napędowego firmy Skoda). Wśród dostarczonych pojazdów znalazło się także pięćsetne Trollino wyprodukowane przez Solarisa.W ramach obecnie zawartego kontraktu, do końca 2013 r., Solaris dostarczy do Lublina 20 trolejbusów Trollino. W układzie napędowym (podobnie jak w Trollino 12M) będą stosowane polskie komponenty. Firma Medcom dostarczy falowniki (montowane na dachu), a elektryczna jednostka napędowa o mocy 175 kW (238 KM) będzie pochodzić z firmy Emit z Żychlina.

Dodatkowym wyposażeniem układu napędowego będzie agregat prądotwórczy firmy Kirch napędzany silnikiem Iveco o pojemności 3,9 l i mocy 110kW (150 KM), spełaniający normę Euro5, który wytwarza moc elektryczną 100 kW przy napięciu 400-800 V. Energia elektryczna jest wytwarzana w specjalnej wielobiegunowej prądnicy synchronicznej, chłodzonej cieczą (PME - Permanent Magnet Erregung). Charakteryzuje się ona wysoką sprawnością i ograniczoną obsługą. Urządzenie o masie około 905 kg pozwala na kontynuowanie jazdy po zaniku napięcia w sieci trakcyjnej lub awaryjne pokonywanie odcinków, na których nie ma trakcji elektrycznej.

Solaris Trollino 12Sfot. SolarisSolaris Trollino 12S

Wszystkie eksploatowane w Lublinie Solarisy Trollino są napędzane asynchronicznymi silnikami prądu zmiennego. Silniki elektryczne prądu zmiennego w porównaniu z jednostkami prądu stałego cechują się wyższą niezawodnością i trwałością wynikającą z prostszej konstrukcji, co przekłada się także na niższe koszty produkcji i późniejszej obsługi. Za zmianę napięcia stałego na zmienne i zmianę jego częstotliwości (co wykorzystuje się w regulacji prędkości obrotowej silników trakcyjnych) odpowiada montowany na dachu falownik.

Trolejbusy będą wyposażone w klimatyzację przedziału pasażerskiego i miejsca pracy kierowcy firmy Konvekta, system monitoringu (3 kamery wewnątrz i 3 na zewnątrz pojazdu) oraz biletomat.

Pierwszy w historii Solarisa niskopodłogowy trolejbus dostarczono w 2001 roku do ZKM w Gdyni. Dotychczas polskie trolejbusy znalazły użytkowników w 14 europejskich krajach i przewożą mieszkańców Bolonii, Budapesztu, Neapolu, Rzymu, Rygi, Salzburga, Tallina czy Wilna.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Solaris Bus&Coach, MPK Lublin, ZKM Gdynia



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.