18.04.2011

Suzuki Burgman z ogniwem paliwowym

Na tegorocznych targach w Kolonii Suzuki zaprezentowało skuter zasilany ogniwem paliwowym. Model Burgman Fuel Cell zadebiutował 2 lata wcześniej (w 2009 r.) na Salonie motoryzacyjnym w Tokio.
REKLAMA
Skuter Suzuki Burgman Fuel Cell już w 2012 r. ma wejść do seryjnej produkcji. Obecnie pojazd przechodzi testy drogowe w Angliimetrop.co.ukSkuter Suzuki Burgman Fuel Cell już w 2012 r. ma wejść do seryjnej produkcji. Obecnie pojazd przechodzi testy drogowe w Anglii

Pojazd uzyskał homologację całopojazdową w Unii Europejskiej, co ułatwia prowadzenie testów drogowych skutera, które odbywają się w Anglii. Miejsce nie jest przypadkowe, ponieważ w pracach rozwojowych aktywny udział bierze brytyjska firma Inteligent Energy, która opracowała układ zasilania z ogniwem paliwowym, a badania odbywają się pod egidą Technology Strategy Board, będącą agendą rządu brytyjskiego.

Ogniwo paliwowe skutera Suzuki powstało we współpracy z firmą Inteligent Energy. jego masa to wynosi tylko 10 kgnewenergyandfuel.comOgniwo paliwowe skutera Suzuki powstało we współpracy z firmą Inteligent Energy. jego masa to wynosi tylko 10 kg


Zasilane wodorem ogniwo paliwowe (zastosowano ogniwo typu PEMFC - Polymer Electrolyte Membrane Fuel Cell - z elektrolitem polimerowym) o mocy 1,6 kW ma masę 10 kg. Służy ono do wytwarzania energii elektrycznej używanej do zasilania jednostki napędowej. Napięcie elektryczne powstaje na skutek reakcji wodoru z tlenem pochodzącym z powietrza.

Otwory wentylacyjne ogniwa paliwowego w tylnej części skuteranewenergyandfuel.comOtwory wentylacyjne ogniwa paliwowego w tylnej części skutera


W jej wyniku następuje uwalnianie elektronów z atomów wodoru co powoduje powstanie napięcia elektrycznego. W czasie reakcji powstaje woda, która jest produktem ubocznym pracy ogniwa paliwowego. Ogniwo zasila trakcyjny silnik elektryczny (synchroniczny, prądu zmiennego) o mocy blisko 12 KM, natomiast wodór używany do zasilania ogniwa jest magazynowany w zbiorniku o pojemności 10 l, pod ciśnieniem 70 MPa. Do ogniwa wodór jest dostarczany pod obniżonym ciśnieniem o wartości 0,14 MPa. Zbiornik ma konstrukcję kompozytową, tzn. metalowy liner jest owinięty włóknem węglowym przesyconym żywicą epoksydową.

Układ przeniesienia napędu skutera Suzuki Burgman Fuel Cellnewenergyandfuel.comUkład przeniesienia napędu skutera Suzuki Burgman Fuel Cell


Układ napędowy skutera jest przystosowany do odzysku energii w czasie hamowania, kiedy silnik napędowy przełącza się na pracę prądnicową i ładuje akumulatory litowo-jonowe mogące zmagazynować 0,5 kW energii. W czasie postoju pojazdu, np. na skrzyżowaniu energia elektryczna powstająca w ogniwie paliwowym jest także gromadzona akumulatorach, wspomagając później jego pracę w czasie przyspieszania. Wtedy energia elektryczna jest doprowadzana do silnika równolegle z dwóch źródeł (ogniwa paliwowego i akumulatorów), co zwiększa parametry trakcyjne pojazdu.

Suzuki Burgman z ogniwem paliwowym ma masę 170 kg, o 10 kg więcej niż seryjny pojazd z silnikiem benzynowym o pojemności 125 cm3. Zasięg w ten sposób skonfigurowanego skutera wynosi ponad 300 km, a prędkość maksymalna 63 km/h. Producent deklaruje rozpoczęcie produkcji Burgmana Fuel Cell w 2012 roku.

Skuter Suzuki pokazuje, że w zakresie ogniw paliwowych następuje stały postęp, który pozwala na stosowanie tego rozwiązania w coraz mniejszych pojazdach. Jeszcze parę lat temu układy sterowania wspomagające pracę ogniw paliwowych i elektrycznego układu napędowego zamontowane w samochodzie osobowym pozbawiały go własności użytkowych (ograniczenie lub wyeliminowanie pojemności bagażowej, miejsc siedzących). Obecnie, oparte o ogniwa paliwowe układy napędowe są w zaawansowanym stadium prób drogowych w autobusach i samochodach osobowych, ale znawcy tematu podkreślają, że zastosowanie tej technologii do zasilania sprzętu powszechnego użytku: telefonów komórkowych czy laptopów to tylko kwestia czasu.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: onet.pl, metrop.co.uk, newenergyandfuel.com



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.