19.05.2014

Szybkie ładowanie baterii trakcyjnych Opbrid Bůsbaar

Hybricon Bus Systems (HBS) przeprowadził w szwedzkim mieście Umeå testy systemu szybkiego ładowania dachowego dla autobusów elektrycznych. Będący w ofercie HBS autobus Arctic Whisper HAW 12 LE jest de facto produktem firmy AMZ KUTNO.
REKLAMA
Arctic Whisper HAW 12 LEfot. Hybricon Bus SystemsAutobus elektryczny Arctic Whisper HAW 12 LE z systemem ładowania Opbrid Bůsbaar. Na przedniej ścianie pojazdu widoczne logo AMZ KUTNO

Zamontowany w autobusie system ładowania Opbrid Bůsbaar jest w stanie doładować baterię trakcyjną autobusu w zaledwie 6 minut. Jest to możliwe dzięki dużemu prądowi ładowania, którego wartość wynosi 625 A. Zakładając pojemność baterii na poziomie około 100 kWh można określić moc ładowania, która dochodziła do 1 MW, przy napięciu rzędu 1600 V. Według danych firmy HBS wzrost temperatury w złączu pomiędzy pantografem, a szyną zasilającą w czasie ładowania wyniósł niecałe 10°C.

Hybricon Bus Systems, wykorzystując system Opbrid Bůsbaar liczy na bardzo szybkie doładowanie baterii autobusów z wykorzystaniem mocy 500 do 1000 kW. Dzięki temu doładowanie baterii trakcyjnej realizowane na końcowych przystankach będzie trwać 2-3 minuty.

Widoczny na zdjęciach Arctic Whisper HAW 12 LE po 3-minutowym ładowaniu może przejechać 18 km z działającym  elektrycznym ogrzewaniem przedziału pasażerskiego, co w warunkach panujących w Skandynawii jest bardzo istotne. Producent przygotowuje także wersję przegubową (18-metrową), której doładowanie w czasie 5-6 minut ma również wystarczyć do pokonania podobnego odcinka w chłodnym, skandynawskim klimacie z włączonym ogrzewaniem.

Rozwiązanie Bůsbaar firmy Opbrid wykorzystuje elementy stosowane w kolejnictwie. Zastosowano pantografy firmy Schunk oraz szyny zasilające Furrer+Frey.

Pantograf systemu ładowania Opbrid Bůsbaarfot. Hybricon Bus SystemsPantograf systemu ładowania Bůsbaar firmy Opbrid na autobusie Arctic Whisper HAW 12 LE

HBS, chwaląc swoją koncepcję nie wspomina o jej potencjalnych wadach, którymi z pewnością są skoki obciążeń sieci zasilającej. Ich wyeliminowanie jest związane z dodatkowymi nakładami.

Dodatkowo zastosowanie tak szybkiego systemu ładowania przy uwzględnieniu niskich temperatur otoczenia panujących w Skandynawii wymaga zastosowania specjalnych akumulatorów. Są to baterie ogniw litowo-jonowych, w których wykorzystuje się tytanian litu. Jest to bardzo drogi materiał charakteryzujący się dość małą energią właściwą, co powoduje, że zmniejszenie pakietu akumulatorów (możliwe z uwagi na częste i szybkie ładowanie) wcale nie przynosi tak wysokich korzyści jak by się mogło wydawać.

Dostawcą nośnika tych ultranowoczesnych technologii, czyli autobusu, jest polska firma AMZ KUTNO. Dostarczy ona także wersję przegubową (18-metrową), która będzie wyposażona w system ładowania Opbrid Bůsbaar.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Samochody elektryczne, Hybricon Bus Systems



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.