REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 6
Bulli Concept / Volkswagen poprzednie następne
16.05.2011

Volkswagen Bulli - ogórek na baterie

Volkswagen Bulli - ogórek na baterie  

W motoryzacji trochę jak w filmie - gdy potrzeba nowych pomysłów, sięga się do przeszłości i robi remake. Ma to swoje plusy, ponieważ samochody w stylu retro, a więc zinterpretowane na nowo klasyki, oferują specyficzny urok starego auta w połączeniu z nowoczesną techniką. W przypadku nowego koncepcyjnego modelu VW, bardzo nowoczesną.
REKLAMA
Bulli ConceptVolkswagenBulli Concept

Bulli to nie pierwsza przymiarka firmy z Wolfsburga do reanimacji kultowego „ogórka” z lat 50. XX w. Kilka lat temu pokazano studium o nazwie Microbus, które w nienachalny sposób nawiązywało do protoplasty z silnikiem z tyłu, jednak wtedy skończyło się na egzemplarzu pokazowym. Co innego dziś - mierzący 3,99 m i oferujący miejsca dla sześciorga pasażerów (w konfiguracji 3+3) Bulli ma wejść do produkcji. Sęk w tym, czy model seryjny zostanie - tak jak genewski prototyp - wyposażony w napęd elektryczny. Tego na razie nie wiadomo, ale nie wybiegajmy zanadto w przyszłość. W zamian skupmy się na faktach.

Te zaś są następujące: dzięki karmionemu elektronami silnikowi o mocy 85 kW (116 KM), wytwarzającemu solidne 260 Nm momentu obrotowego, Bulli rozpędza się od 0 do 100 km/h w 11,5 s. Przyspieszanie kończy się po osiągnięciu 140 km/h, ale nie dlatego, że wtedy jednostka napędowa dostaje zadyszki - po prostu tak ją zaprogramowano, by wydłużyć zasięg. Ten zaś jest całkiem przyzwoity i wynosi, za sprawą użycia zestawu akumulatorów o pojemności 40 kWh, ok. 300 km.

Bulli ConceptVolkswagenBulli Concept

To umiarkowana wartość w porównaniu z autami napędzanymi konwencjonalnie, ale jak na maszynę elektryczną naprawdę dobrze. Niestety, ogniwa wyraźnie podnoszą masę - bądź co bądź kompaktowego - vana, który gotowy do jazdy waży aż 1450 kg.

Inaczej niż New Beetle, Bulli nie naśladuje aż tak dosłownie pierwowzoru. Ściana czołowa nie jest pionowa jak w oryginale, lecz ma wyraźny „nos”, jak późniejsze, przednionapędowe generacje Transportera i pochodnych mu wersji osobowych, za to dwubarwne malowanie i front w kształcie litery V nawiązują jednoznacznie do modelu Samba. Szkoda tylko, że zrezygnowano z charakterystycznych dla niego świetlików w krawędziach dachu, ale za to „sufit” niemal w całości przeszklono.

Bulli ConceptVolkswagenBulli Concept

Wewnątrz, do dawnego mikrobusu nawiązuje ascetyczna deska rozdzielcza, choć naturalnie w dużo bardziej współczesnym wydaniu. Przed kierowcą znajduje się tylko elektroniczny prędkościomierz i pokrętło wyboru biegu (przód-tył plus przełożenie parkingowe i „luz”, bo przy tym napędzie nie potrzeba więcej), natomiast rolę konsoli środkowej pełni demontowany iPad, służący do sterowania np. nawigacją i systemami rozrywkowymi. Wisienką na torcie jest sprzęt grający marki Fender (tak, tak, tej od gitar!). Pomimo skromnej długości, Bulli ma rozstaw osi o 4 cm większy niż Golf (2,62 m), nadrabia także wysokością (1,7 m) i szerokością (1,75 m) nadwozia. Czyżby dużo ciekawszy następca Golfa Plus?

Bulli ConceptVolkswagenBulli Concept


Pojazd powstał zresztą na tej samej modułowej platformie MQB, którą zostanie podszyte całe następne pokolenie kompaktów Grupy VW, z Golfem VII i Audi A3 na czele. Płyta podłogowa jest tak skonstruowana, że poszczególne modele mogą różnić się rozstawem osi i kół oraz być wyposażone w różnorodne zespoły napędowe. A skoro o tym mowa: pomimo że Bulli dostał od wolfsburskich decydentów zielone światło i w niedługim czasie zacznie zjeżdżać z linii produkcyjnych (prawdopodobnie zakładów Puebla w Meksyku), na początek należy spodziewać się konwencjonalnych rozwiązań, a więc sprawdzonych jednostek TSI i TDI. Ponieważ jednak i Volkswagen przymierza się do stopniowej elektryfikacji swojej palety (pierwszym tego wyrazem ma być E-Up! w 2013 r.), nie należy wykluczać powstania modelu Bulli, którego zamiast tankować będzie się ładować z gniazdka. Oto retro w iście współczesnym wydaniu!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Volkswagen



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.