12.09.2013

Wodorowy Hyundai

Zasilanie wodorem silników spalinowych, choć możliwe, nie wydaje się przyszłością motoryzacji jak kiedyś sądzono. Problemy z okiełznaniem procesu spalania w silnikach wodorowych powodują, że paliwo to jest używane w samochodach w zupełnie inny sposób.
REKLAMA

Warto wiedzieć

W wyniku reakcji chemicznej wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym powstaje napięcie elektryczne, które jest wykorzystywane do zasilania elektrycznego silnika trakcyjnego w samochodzie.

Ogniwa paliwowe, bo o nich mowa, były używane już w czasie misji księżycowych w ramach programu Apollo. Obecnie znajdują także zastosowanie w motoryzacji.

W ostatnim czasie samochód z ogniwem paliwowym zaprezentował koreański Hyundai. Według przedstawicieli producenta ma to być pierwszy samochód wyposażony w ogniwo paliwowe produkowany seryjnie. Jego produkcja w 2015 r. wyniesie 1000 sztuk.

Samochód ma być używany głównie w sektorze publicznym i flotach firm prywatnych. Produkcja pojazdu będzie ograniczona do 10 tys. sztuk po 2015 r.

Hyundai ix35 Fuel Cellfot. HyundaiHyundai ix35 Fuel Cell

Wodorowy Hyundai ix35 Fuel Cell jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM), który pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 160 km/h. Wodór jest przechowywany z dwóch zbiornikach  zdolnych do zgromadzenia 5,64 kg tego paliwa. Wystarcza ono do przejechania 594 km.

Wytwarzana w ogniwie paliwowym energia elektryczna jest przechowywana w litowo-jonowej (polimerowej) baterii (24 kW), która została opracowana przez Hyundaia, wspólnie z LG Chemical.

Obecnie Hyundai ix35 Fuel Cell jest pojazdem demonstracyjnym, promującym technologię wodorową. Z samochodu korzystają np. niektórzy członkowie Parlamentu Europejskiego oraz urzędnicy Komisji Europejskiej.

Hyundai Motor Company przystąpił do London Hydrogen Partnership (LHP, Londyńskie Partnerstwo dla Wodoru), czego efektem było podpisanie umowy pomiędzy LHP i Hyundaiem. Celem tego działania jest stworzenie strategii rozwoju pojazdów oraz rozbudowa sieci stacji wodorowych w stolicy Anglii.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Hyundai



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.