Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 10
fot. Irizar / Autobus elektryczny Irizar i2e powstał dzięki pracy centrum badawczo-rozwojowego Creatio poprzednie następne
19.09.2014

i2e - pierwszy autobus elektryczny Irizar

i2e - pierwszy autobus elektryczny Irizar fot. Irizar

Firma Irizar, znana jako dostawca nadwozi autobusowych, np. dla firmy Scania, latem 2014 r., zaprezentowała swój pierwszy autobus elektryczny. Irizar i2e został opracowany w oparciu o rozwiązania opracowane w Irizar Group.
REKLAMA

Warto wiedzieć

Według danych firmy Irizar autobus elektryczny oszczędza rocznie 33 tys. l paliwa i niweluje emisję dwutlenku węgla o masie 88 t.

Autobus powstał w wyniku pracy poszczególnych spółek Irizar Group i centrów technologicznych Basque Technology Network. Oprócz Irizara w opracowaniu pojazdu uczestniczyły firmy:

  • Hispacold – producent systemów grzewczych i klimatyzacyjnych,
  • Jema Energy – specjalizująca się w produkcji urządzeń elektronicznych,
  • Datik – firma rozwijająca inteligentne rozwiązania dla sektora transportu,
  • Masats – producent ramp dla wózków inwalidzkich i drzwi autobusowych,
  • Creatio – centrum badawczo-rozwojowe Irizara.

Całkowicie niskopodłogowy Irizar i2e ma długość 11,98 m. W jego wnętrzu znajdują się 24 miejsca siedzące, a swobodny przepływ pasażerów zapewniają 3 pary 2-skrzydłowych drzwi.

Irizar i2efot. IrizarAutobus elektryczny Irizar i2e

Firma podaje, że Irizar i2e na jednym ładowaniu, które trwa 5 godzin może być eksploatowany przez 14 do 16 godzin, przejeżdżając w tym czasie 200-250 km ze średnią prędkością 17 km/h.

System zarządzania magazynowaniem energii elektrycznej został opracowany przez firmę Jema Energy. Nadzoruje on pracę akumulatorów i superkondensatorów, które zastosowano w Irizarze i2e. Na akumulatory trakcyjne zastosowano ogniwa sodowo-niklowe dające łączne napięcie 600/650 V. Są one zdolne do zgromadzenia 376 kWh energii.

W osiąganiu dużego przebiegu pomagają zastosowane w autobusie układy. Pre-climate control utrzymuje w autobusie odpowiednią temperaturę przed wyjazdem z zajezdni, dzięki czemu w czasie jazdy pojazd zużywa mniej energia elektrycznej na ogrzewanie czy klimatyzację wnętrza. Eco Assist pomaga kierowcy w czasie rzeczywistym w osiąganiu jak najmniejszego zużycia energii, a tym samym zwiększaniu zasięgu.

Irizar i2e jest, według producenta, pierwszym autobusem elektrycznym na rynku spełniającym wymagania normy EKG-ONZ R66/01 sprawdzającej sztywność szkieletu nadwozia autobusu.

Irizar Group planuje przeznaczyć na rozwój autobusu elektrycznego i uruchomienie jego produkcji w nowym zakładzie (w 2016 r.) 60 mln euro.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Irizar



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.