
Cała galeria |
1 z 10
|
fot. Irizar / Autobus elektryczny Irizar i2e powstał dzięki pracy centrum badawczo-rozwojowego Creatio | poprzednie | następne |
i2e - pierwszy autobus elektryczny Irizar
Warto wiedzieć
Według danych firmy Irizar autobus elektryczny oszczędza rocznie 33 tys. l paliwa i niweluje emisję dwutlenku węgla o masie 88 t.
Autobus powstał w wyniku pracy poszczególnych spółek Irizar Group i centrów technologicznych Basque Technology Network. Oprócz Irizara w opracowaniu pojazdu uczestniczyły firmy:
- Hispacold – producent systemów grzewczych i klimatyzacyjnych,
- Jema Energy – specjalizująca się w produkcji urządzeń elektronicznych,
- Datik – firma rozwijająca inteligentne rozwiązania dla sektora transportu,
- Masats – producent ramp dla wózków inwalidzkich i drzwi autobusowych,
- Creatio – centrum badawczo-rozwojowe Irizara.
Całkowicie niskopodłogowy Irizar i2e ma długość 11,98 m. W jego wnętrzu znajdują się 24 miejsca siedzące, a swobodny przepływ pasażerów zapewniają 3 pary 2-skrzydłowych drzwi.
Firma podaje, że Irizar i2e na jednym ładowaniu, które trwa 5 godzin może być eksploatowany przez 14 do 16 godzin, przejeżdżając w tym czasie 200-250 km ze średnią prędkością 17 km/h.
System zarządzania magazynowaniem energii elektrycznej został opracowany przez firmę Jema Energy. Nadzoruje on pracę akumulatorów i superkondensatorów, które zastosowano w Irizarze i2e. Na akumulatory trakcyjne zastosowano ogniwa sodowo-niklowe dające łączne napięcie 600/650 V. Są one zdolne do zgromadzenia 376 kWh energii.
W osiąganiu dużego przebiegu pomagają zastosowane w autobusie układy. Pre-climate control utrzymuje w autobusie odpowiednią temperaturę przed wyjazdem z zajezdni, dzięki czemu w czasie jazdy pojazd zużywa mniej energia elektrycznej na ogrzewanie czy klimatyzację wnętrza. Eco Assist pomaga kierowcy w czasie rzeczywistym w osiąganiu jak najmniejszego zużycia energii, a tym samym zwiększaniu zasięgu.
Irizar i2e jest, według producenta, pierwszym autobusem elektrycznym na rynku spełniającym wymagania normy EKG-ONZ R66/01 sprawdzającej sztywność szkieletu nadwozia autobusu.
Irizar Group planuje przeznaczyć na rozwój autobusu elektrycznego i uruchomienie jego produkcji w nowym zakładzie (w 2016 r.) 60 mln euro.
Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu
Newsletter
- 7 tys. czytelników
- Auta na LPG
- Testy i relacje wideo
- Nowości i porady