12.09.2011

Audi A8 Hybrid - seryjny i na serio

Długo kazało Audi czekać na swoją odpowiedź wobec hybrydowych odmian Mercedesa klasy S i BMW serii 7, o Lexusie LS nie wspominając - półtora roku po prezentacji koncepcyjnej zapowiedzi w Genewie, model seryjny zadebiutuje podczas wystawy we Frankfurcie AD 2011. W tym szaleństwie może być metoda, bowiem spóźnienie łatwo przekuć w sukces dopracowując niedoskonałości starszych rywali. Czy benzynowo-elektryczne A8 zakasuje konkurentów?
REKLAMA
A8 Hybrid - z zewnątrz hybrydę zdradzają felgi o unikalnym dla tej wersji wzorzeAudiA8 Hybrid - z zewnątrz hybrydę zdradzają felgi o unikalnym dla tej wersji wzorze

Odróżnienie genewskiego prototypu od widocznego tu egzemplarza seryjnego to swego rodzaju test spostrzegawczości typu „znajdź 10 szczegółów, którymi różnią się obrazki”. Poza kolorem lakieru trudno dopatrzeć się czegokolwiek istotnego, a i pod skórą - w zespole napędowym - najwyraźniej nie zaszły pomiędzy wiosną 2010 a jesienią 2011 r. żadne rewolucyjne zmiany. Najważniejsza polega prawdopodobnie na tym, że wtedy nie można było kupić hybrydowego A8, a teraz dealerzy przygotowują się do rozpoczęcia przyjmowania zamówień.

A8 Hybrid - czy będziesz kierowcą, czy pasażerem, w tym samochodzie nie zaznasz niewygodyAudiA8 Hybrid - czy będziesz kierowcą, czy pasażerem, w tym samochodzie nie zaznasz niewygody


Pod maską znany już tandem: 2-litrowa, czterocylindrowa (świętokradztwo czy nieuchronny znak czasów) jednostka TFSI o mocy 211 KM, znana z wielu modeli marki spod znaku czterech pierścieni, połączona z silnikiem elektrycznym, tym razem generująca 54, a nie 45 KM. Warto to odnotować z obowiązku kronikarskiego, ale łączna moc układu napędowego wynosi tyle samo, co poprzednio - 245 KM. Również sumaryczny moment obrotowy pozostał na niezmienionym poziomie i ma wartość 480 Nm, przy czym każde z „serc” osobno generuje, odpowiednio, 350 Nm (spalinowiec) i 210 Nm (motor elektryczny).

A8 Hybrid - ilość energii odzyskanej podczas hamowania demonstruje wskaźnik poboru mocy z ujemną skaląAudiA8 Hybrid - ilość energii odzyskanej podczas hamowania demonstruje wskaźnik poboru mocy z ujemną skalą


Jak na nowoczesną hybrydę przystało, A8 ma akumulator litowo-jonowy o pojemności 1,3 kWh i potrafi odbywać krótkie „przebieżki” z wykorzystaniem samej energii zgromadzonej tamże. Flagowa limuzyna Audi może w trybie EV rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h, a przy stałej prędkości 60 km/h jest w stanie pokonać dystans 3 km, nim do akcji wkroczy silnik benzynowy. W tym aspekcie widać poprawę - A8 Hybrid Concept „na prądzie” nie przekraczał bariery 65 km/h, a zapału do jazdy wystarczało mu tylko na nieco ponad 2 km. Minimalnie pogorszyła się za to wartość średniego zużycia paliwa, rosnąc z 6,2 do 6,4 l/100 km (podobnie emisja dwutlenku węgla - w górę ze 144 do 148 g/km). To i tak doskonałe wyniki, jeżeli wziąć pod uwagę rozmiary „A-ósemki” i panujący w jej wnętrzu sułtański przepych.

A8 Hybrid - choć słabsza od czysto spalinowych braci, hybryda ma dość wigoru, by po dodaniu gazu oddalić się dynamicznieAudiA8 Hybrid - choć słabsza od czysto spalinowych braci, hybryda ma dość wigoru, by po dodaniu gazu oddalić się dynamicznie
A8 Hybrid - limuzyna klasy wyższej z czterocylindrowym silnikiem? Tak, ale rolę przynajmniej dwóch kolejnych cylindrów pełni motor elektrycznyAudiA8 Hybrid - limuzyna klasy wyższej z czterocylindrowym silnikiem? Tak, ale rolę przynajmniej dwóch kolejnych cylindrów pełni motor elektryczny

Ponieważ jednak Audi tradycyjnie już produkuje samochody nie tylko dbające o komfort wiezionych, ale też wrażenia prowadzących, limuzyna oferuje kierowcy 3 tryby pracy napędu. Poza wspomnianym EV, przewidziano ustawienie D, oferujące optymalne połączenie silników spalinowego i elektrycznego oraz nastawiony na wywołanie szybszego bicia serca zakres S (jak sport). Na adrenalinę jak w wersji 4,2 Quattro nie ma co liczyć (podobnie ma się sprawa z wrażeniami akustycznymi), ale przecież tutaj ma być przede wszystkim oszczędnie i ekologicznie. 7,7 s jako czas potrzebny na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h powinien i tak w zupełności wystarczyć. Na ile firma z Ingolstadt wyceni przyjemność posiadania przyjaznego środowisku i tylko niewiele mniej przez to dynamicznego A8 Hybrid, jeszcze nie wiadomo. Może to i lepiej...


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Audi



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.