22.09.2011

Autobusy hybrydowe Volvo dla Norwegii

Szwedzka firma Volvo Buses, produkująca autobusy również w podwrocławskiej fabryce będzie realizować duże zamówienie na dostawy miejskich pojazdów do Norwegii. Kontrakt obejmuje 91 autobusów, w tym 32 z hybrydowym układem napędowym. Wszystkie autobusy zasilą tabor firmy Nobina, która od początku 2012 r. będzie obsługiwać komunikację miejską w miejscowości Tromsö w północnej Norwegii.
REKLAMA
Oprócz pojazdów hybrydowych umowa Volvo Buses z firmą Nobina obejmuje także dostawę autobusów niskowejściowych Volvo 8900VolvoOprócz pojazdów hybrydowych umowa Volvo Buses z firmą Nobina obejmuje także dostawę autobusów niskowejściowych Volvo 8900

Oprócz 32 autobusów hybrydowych Volvo 7700 Hybrid kontrakt obejmuje również dostawę 38 międzymiastowych autobusów Volvo 8700 oraz 21 nowych niskowejściowych Volvo 8900. Oprócz pojazdów umowa obejmuje obsługę serwisową i naprawy autobusów.

Autobusy będą wyprodukowane w zakładach Volvo we Wrocławiu i w Säffle w Szwecji. Dostarczenie pojazdów użytkownikowi jest planowane pod koniec roku.

Jak podają przedstawiciele Volvo jest to dotychczas największe zamówienie na autobusy hybrydowe w Europie. Portfel zamówień Volvo Buses obejmuje już ponad 300 autobusów hybrydowych. Niektóre z nich są już użytkowane, np. w Trondheim eksploatacja 10 autobusów hybrydowych trwa już od ponad roku. Przedstawiciele Volvo podkreślają ich niezawodność i zużycie paliwa na deklarowanym poziomie, niższym w stosunku do autobusów dieslowskich o około 35%.

Volvo 7700 HybridVolvoVolvo 7700 Hybrid

Volvo jest jednym z producentów, który sam opracował rozwiązania hybrydowego układu napędowego dla swych autobusów. W Volvo 7700 Hybrid zastosowano hybrydowy, równoległy układ napędowy. Obie jednostki napędowe mogą niezależnie lub równocześnie przekazywać moment obrotowy do układu napędowego.

Rozmieszczenie elementów hybrydowego, równoległego układu napędowego w autobusie miejskim Volvo 7700 HybridVolvoRozmieszczenie elementów hybrydowego, równoległego układu napędowego w autobusie miejskim Volvo 7700 Hybrid

Nad działaniem systemu hybrydowego czuwa zaawansowany system sterowania, który optymalizuje wykorzystywanie parametrów obu silników w zależności od warunków. Sterowanie układem napędowym odbywa się w taki sposób, że ruszanie autobusu z przystanku odbywa się zawsze z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Dołączenie do układu napędowego spalinowej jednostki napędowej odbywa się po osiągnięciu prędkości około 20 km/h. W ten sposób eliminuje się emisję hałasu i spalin w rejonie przystanków, czyli w miejscach gdzie przebywają ludzie.

Nawet w przypadku uruchomionego silnika spalinowego emisja spalin jest ograniczona z uwagi na zastosowanie znacznie mniejszej jednostki napędowej w stosunku do wykorzystywanej w klasycznym autobusie napędzanym wyłącznie silnikiem o zapłonie samoczynnym. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu w układzie napędowym drugiego silnika, elektrycznego, który wspomaga pracę silnika spalinowego.

Volvo 7700 Hybrid wykorzystuje silnik o zapłonie samoczynnym o pojemności skokowej 5 l (215 KM, 800 Nm) podczas gdy „zwykłe” Volvo 7700 jest napędzane silnikiem 9-litrowym dysponującym mocą od 260 do 360 KM (w wersji przegubowej).

Hybrydowy, równoległy układ napędowy stosowany w autobusie miejskim Volvo 7700 HybridVolvoHybrydowy, równoległy układ napędowy stosowany w autobusie miejskim Volvo 7700 Hybrid

Układ napędowy autobusu w wersji hybrydowej wykorzystuje 12-biegową, zautomatyzowaną skrzynię I-Shift. Pomiędzy skrzynią a silnikiem spalinowym znajduje się silnik elektryczny I-SAM (Integrated Starter Alternator Motor) o mocy 160 KM i momencie 800 Nm. W czasie hamowania silnik pracuje jako generator. Odzyskana energia hamowania jest magazynowana w akumulatorach litowo-jonowych, wyposażonych w układ kontroli temperatury pracy.

Energia z akumulatorów litowo-jonowych przechodząc przez konwerter energii DC/DC 600 V/24 V służy również do zasilania niektórych układów pomocniczych autobusu. Elektryczny napęd ma sprężarka powietrznego układu hamulcowego, sprężarka klimatyzacji czy wspomaganie układu kierowniczego. Dzięki temu zapewnia się większą efektywność napędu w porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami.

Skandynawia od ponad roku stanowi główny kierunek eksportu produkowanych w naszym kraju autobusów, czego przykładem są ubiegłoroczne sukcesy polskiej firmy Solaris na tamtejszych rynkach.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Volvo Buses



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.