Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
fot. BMW / Taka sylwetka gwarantuje sprawne przecinanie powietrza, a jednocześnie wiatr we włosach i przyjemność z jazdy poprzednie następne
07.05.2012

BMW i8 Concept Spyder - czapki z głów

BMW i8 Concept Spyder - czapki z głów fot. BMW

Zazwyczaj kolejne wersje nadwoziowe pojawiają się dopiero po wejściu do produkcji odmiany bazowej. Zazwyczaj nie znaczy zawsze, dlatego BMW zaprezentowało otwartą wersję sportowego i8 jeszcze zanim rynkowego debiutu doczekało się coupé. I chociaż Spyder korzysta z takiego samego napędu jak jego protoplasta, transformacja w kabriolet bynajmniej nie ograniczyła się do odcięcia dachu.
REKLAMA
BMW i8 Concept Spyderfot. BMWKształt tyleż interesujący, co udziwniony. Czy nabywcy są gotowi na takie samochody? Kolejny test zainteresowania i8 przejdzie w Pekinie - takie czasy...

Mimo futurystycznego, ocierającego się o science-fiction wyglądu, i8 wkrótce zacznie zjeżdżać z linii produkcyjnych i będzie można go kupić. Wkrótce potem w jego ślady pójdzie zapewne prezentowany tu dwumiejscowy roadster – inaczej po co by go pokazywano? Obydwa warianty staną się w ten sposób zaczątkiem elektrycznej inwazji pod sztandarem marki z Monachium, choć w tym przypadku z kroplą benzyny w tle. Sportowy model dla „pokolenia i” – czyli fanów iPodów, iPadów, iPhone'ów oraz innego iTego czy iTamtego – jest bowiem, w odróżnieniu od miejskiego i3, który zadebiutuje w podobnym czasie, hybrydą typu plug-in, a więc autem niezupełnie na prąd. Ma wprawdzie 131-konną jednostkę zasilaną energią z akumulatora, która wprawia w ruch przednie koła, ale – choćby ze względu na moc – podstawowym źródłem osiągów pozostaje zamontowany za kabiną, 1,5-litrowy, trzycylindrowy, dość wyżyłowany benzynowiec, który krzesze 223 KM i 300 Nm momentu obrotowego, a wyniki swojej pracy wysyła do tylnej osi za pośrednictwem przekładni dwusprzęgłowej.

BMW i8 Concept Spyder - widok 3/4 z tyłufot. BMWKażdy centymetr kwadratowy nadwozia podporządkowano aerodynamice, stąd tak "powyginane" kształty

Silniki mogą działać indywidualnie bądź wspólnie, a więc zależnie od chwilowego zapotrzebowania na vis vitalis i8 Spyder będzie samochodem przednio-, tylnonapędowym lub 4x4. Wyobrażamy sobie, że będzie to wymagać pewnego przyzwyczajenia ze strony kierowcy, ponieważ każda konfiguracja zachowuje się na drodze inaczej. No chyba że ten koń okaże się mądrzejszy od jeźdźca i wszystkim będzie zawiadywać inteligentna elektronika. Pewne jest, że 354 KM łącznej mocy i 550 Nm momentu przeniesie wskazówkę prędkościomierza na tamtą stronę bariery 100 km/h już w 5 s po starcie (w coupé po 4,6 s), a koniec przyspieszania nastąpi dopiero po osiągnięciu 250 km/h, gdy elektroniczny woźnica ściągnie cugle. A wszystko to przy średnim zapotrzebowaniu na paliwo na poziomie zaledwie 3 l/100 km! Pytanie tylko, czy dla osiągnięcia tak fenomenalnego wyniku nie trzeba zatrzymywać się co 100 km (z których tylko maksymalnie 30 pokonuje się „na prąd”) i czekać 1:45 h w celu naładowania akumulatora, ale niech nawet będzie 5 l/100 km, a i tak okaże się, że to prawdopodobnie najoszczędniejszy na planecie samochód ze spalinowym silnikiem w przeliczeniu na 1 koń mechaniczny mocy.

BMW i8 Concept Syper - kabina i deska rozdzielczafot. BMWKabina na wskroś nowoczesna, choć już bardziej "z tej ziemi" niż karoseria. Instrumentarium, tradycyjnie dla marki z Bawarii, zwrócone ku kierowcy

Pomówmy jeszcze chwilę o nadwoziu, ponieważ, jak już zapowiedzieliśmy, konstruktorzy nie poprzestali na amputacji dachu. W odróżnieniu od 2+2-miejscowego coupé, Spyder jest pojazdem wyłącznie dla kierowcy i jednego pasażera, a najpewniej pasażerki. W miejscu, gdzie wcześniej znajdowały się skromne fotele, teraz znajduje się osłonięty przezroczystą pokrywą silnik spalinowy. Tylko czy warto go eksponować w stylu Ferrari lub Lamborghini, skoro ma tylko trzy „gary”? I dlaczego „podsiadł” drugi rząd siedzeń, jeżeli sam nie urósł? Rozwiązanie tej zagadki tkwi w nieco skróconym rozstawie osi, dzięki któremu wersja odkryta wydaje się mniej „rozpłaszczona” i może pochwalić się korzystniejszymi proporcjami. Co ciekawe, zdjęcie dachu nie wymusiło rezygnacji z nożycowych drzwi, które jednak nie są teraz wykonane ze szkła, lecz bardziej konwencjonalnie. O ile użycie do wykonania poszycia tworzywa wzmacnianego włóknem szklanym w miejsce stali można uznać za konwencjonalne rozwiązanie.

fot. BMWKosmiczny ptak przygotowujący się do lotu? Nie, to samochód nieodległej przyszłości, choć o pomyłkę nietrudno

Doświadczenie ostatnich lat uczy, że jeżeli BMW pokazuje światu samochód oznaczony jako „concept”, wkrótce po nim nastąpi niemal identyczny model gotowy do produkcji seryjnej. Skoro tak, to pewnie także i8 niewiele się zmieni przed wyjechaniem na ulice, a zatem ponury krajobraz miast pełnych nijakich samochodów zostanie ożywiony przez nader interesujący pojazd. Jest on jednak tak diametralnie inny od wszystkiego, co znamy, że warto zawczasu oswoić się z jego wyglądem na zdjęciach, by nie doznać szoku. Chociaż prawdopodobieństwo spotkania go pozostanie raczej niewielkie, gdyż, jak każda nafaszerowana najnowszymi technologiami nowinka, będzie bez wątpienia piekielnie drogi.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: BMW



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.