REKLAMA
13.10.2011

Fisker Surf - kombi niekoniecznie rodzinne

Fisker Karma - hybrydowy sedan typu plug-in - rodził się długo i w bólach, ale wreszcie rozpoczęły się dostawy gotowych aut do zniecierpliwionych klientów. Skoro tak, firma może myśleć o przyszłości i przedstawiać światu nowe pomysły. Po wersji kabrio, nazwanej Sunset, przyszedł czas na model Surf. Myli się, kto myśli, że to kombi. To shooting brake.
REKLAMA
Surf - konia z rzędem temu, kto znajdzie drugie kombi o takich proporcjachFiskerSurf - konia z rzędem temu, kto znajdzie drugie kombi o takich proporcjach

Zanim egzemplarze wyczekiwanej od dawna Karmy wyjechały z fabryki i trafiły do nowych właścicieli, producentowi wręcz nie wypadało chwalić się kolejnymi propozycjami. To mogłoby rozjuszyć nabywców, którzy z coraz mniejszą wyrozumiałością przyjmowali informacje o opóźnieniach w uruchomieniu produkcji ich wymarzonego pojazdu. Teraz Fisker ma czyste sumienie i, zaspokoiwszy apetyty pierwszych właścicieli, już może zająć się kuszeniem kolejnych. Magnesem na ekoświadomych, prowadzących aktywny tryb życia kierowców ma stać się odsłonięty podczas frankfurckiej IAA Surf - w zasadzie kombi, ale o wizerunku daleko odbiegającym od rodzinnego Volvo.

Surf - wąski otwór załadunkowy i wysoko umieszczony próg sugerują, że auto nie powstało do przewożenia dużych i ciężkich przedmiotówFiskerSurf - wąski otwór załadunkowy i wysoko umieszczony próg sugerują, że auto nie powstało do przewożenia dużych i ciężkich przedmiotów

Nie bez powodu producent określa ten typ nadwozia mianem shooting brake, od typu powozu używanego onegdaj przez możnych tego świata do wypadów na polowanie. Powiększona w stosunku do wersji sedan przestrzeń bagażowa ma zatem służyć nie do wożenia familijnego ekwipunku wakacyjnego czy nowo kupionej pralki, lecz kijów golfowych, sprzętu do nurkowania lub - zgodnie z nazwą - deski do ślizgania się po falach. Do czego by jednak nie używać nowego auta, efekt zadania szyku nowoczesnym pojazdem elektrycznym wyposażonym w spalinowy range extender jest murowany. Przeznaczenie Surfa narzuca się zatem samo, bo czy takim samochodem wypada podjechać bardziej pod market budowlany czy raczej modny butik?

Surf - większy bagażnik znajdzie się na pewno w niejednym kompaktowym hatchbacku, ale czy równie elegancki?FiskerSurf - większy bagażnik znajdzie się na pewno w niejednym kompaktowym hatchbacku, ale czy równie elegancki?

Atrakcyjnie stylizowane kombishooting brake zostało wyposażone w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 408 KM i momencie obrotowym wynoszącym przytłaczające 1330 Nm. Motywację do tak efektywnego działania czerpią z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 20 kWh i rozpędzają Surfa od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 6 s. Przyspieszanie kończy się po osiągnięciu 200 km/h, w czym dopatrujemy się ingerencji elektroniki, a nie krańca możliwości układu napędowego. Przez pierwsze 80 km jazda odbywa się wyłącznie dzięki elektronom z baterii, a kiedy tych zabraknie, do dzieła zabiera się uśpiony dotąd turbodoładowany, benzynowy dwulitrowiec, który nie wprawia w ruch kół, a jedynie generator na bieżąco zasilający motory elektryczne. W ten sposób zasięg wydłuża się o kolejne 400 km na jednym tankowaniu, a jeżeli nadarza się możliwość, auto da się podłączyć do gniazdka i po pewnym czasie można jechać dalej bez emisji i niemal bezszelestnie.

Surf - wraz z ojcem-założycielem firmy, Henrikiem FiskeremFiskerSurf - wraz z ojcem-założycielem firmy, Henrikiem Fiskerem


Jeżeli udało nam się narobić komuś apetytu na nowe dzieło Henrika Fiskera (byłego stylisty BMW i Astona Martina) i jego ekipy, to nic dziwnego, bo Surf faktycznie wygląda smakowicie. Pierwsi chętni mają móc wbić w niego zęby na przełomie 2012 i 2013 r., ponieważ decyzja o wprowadzeniu do produkcji już zapadła. Czy i kiedy Fisker zawita do Europy, na razie nie wiadomo, ale nie ma wątpliwości, że takie auto wzbogaciłoby i ożywiło motoryzacyjny krajobraz Starego Kontynentu, przywożąc ze sobą odrobinę kalifornijskiego słońca, w którym powstało. Pozostaje tylko czekać.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Fisker



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.