Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
Evos - ciasne parkingi mu niestraszne, byleby były wystarczająco wysokie / Ford poprzednie następne
27.10.2011

Ford Evos Concept - będzie groźnie

Ford Evos Concept - będzie groźnie  

Dawno temu, gdy w motoryzacji dominowały układy mechaniczne, a nie scalone, stylistyka była kwestią nieco wtórną. Forma pozostawała podporządkowana treści i z pewnością rzadziej producenci pokazywali concept cary tylko po to, by zapowiedzieć nowy kierunek, w jakim pójdzie design marki. Konkretnej estetyce nie nadawano także nazw. Ale to było kiedyś, a dziś Ford manifestuje wizję niedalekiej przyszłości w postaci hybrydowego Evosa.
REKLAMA
Evos - oto czterodrzwiowe coupé w pełnym znaczeniu tego słowa, przy którym Mercedes CLS i spółka wyglądają jak taksówkiFordEvos - oto czterodrzwiowe coupé w pełnym znaczeniu tego słowa, przy którym Mercedes CLS i spółka wyglądają jak taksówki

Przekaz jest prosty: kolejne modele z błękitnym owalem na masce będą bardziej agresywne z wyglądu, ale łagodniejsze z charakteru. Jeździć będą wciąż dynamicznie, ale palić i emitować przy okazji wyraźnie mniej, odpowiednio, paliwa i szkodliwych spalin, ze złowrogim dwutlenkiem węgla na czele. Zaczął się ten festiwal nazywania „języka wzornictwa” jeszcze w latach 90. XX w., kiedy świat ujrzał Forda Ka i usłyszał, że oto narodził się New Edge Design. Potem był nie mniej nowatorski Focus, drastycznie zrywający z tradycją Escorta, a potem już bardziej mdłe Mondeo, Fiesta i Fusion. Wtedy z kolei powstał Kinetic Design, lecz i on wkrótce ustąpi miejsca nowej filozofii. To właśnie zapowiada Evos, odsłonięty podczas 64. edycji IAA we Frankfurcie.

Evos - jeżeli ostry charakter Evosa nie rozmieni się na drobne, na ulicach zrobi się ciekawiejFordEvos - jeżeli ostry charakter Evosa nie rozmieni się na drobne, na ulicach zrobi się ciekawiej

Koncepcyjny Ford sprawia wrażenie coupé, ale zaopatrzono go w czworo drzwi. Wszystkie je zawieszono w dachu i słupkach przednich i tylnych, dzięki czemu otwierają się bardzo widowiskowo w górę i na skos, ujawniając czteromiejscowe wnętrze z indywidualnymi fotelami dla wszystkich pasażerów. Linie nadwozia nakreślono zdecydowanie, nadając autu atletycznego, dynamicznego wyglądu. Wnętrze prezentuje się mniej agresywnie, za to dość futurystycznie ze swoimi trójwymiarowymi wskazaniami na ciekłokrystalicznym wyświetlaczu zastępującym klasyczne zegary oraz panelami sterowania menu komputera pokładowego oraz układem jezdnym umieszczonymi na krawędzi siedziska fotela i drzwiach zamiast tradycyjnie na konsoli. Największa innowacja to „uczący się” system informatyczno-rozrywkowy, który może przygotować auto do jazdy (uruchomić silnik, ogrzać lub schłodzić wnętrze i nastawić ulubioną stację radiową) jeszcze zanim zasiądzie w nim kierowca.

Evos - tylne drzwi pozostają niewidoczne do momentu otwarcia, ale kiedy już się objawią, jest na co popatrzećFordEvos - tylne drzwi pozostają niewidoczne do momentu otwarcia, ale kiedy już się objawią, jest na co popatrzeć

Pod niecodzienną skórą, zwiastującą nadejście epoki „jednego” Forda (modele europejskie i amerykańskie, podobnie jak te oferowane na pozostałych rynkach, będą wreszcie takie same), skrywa się nie mniej nowoczesna, ale znana już technika. Evos to hybryda typu plug-in, wykorzystująca silniki spalinowy i elektryczny oraz baterię ogniw litowo-jonowych C-Maxa Energi, który zadebiutuje w USA w 2012 r., a rok później wyjedzie na drogi Starego Kontynentu. Mamy więc 2-litrowego benzynowca, który stara się jak najrzadziej wyręczać w pracy zasilanego elektronami brata oraz ładowany z gniazdka akumulator, służący za podstawowy „zbiornik paliwa” zawsze wtedy, kiedy jest to możliwe. Także układ napędowy Evosa jest inteligentny i zbiera informacje o
stylu jazdy kierowcy oraz możliwych celach podróży w celu dobrania istniejących zasobów energii w taki sposób, by przejechać założony dystans możliwie najbardziej oszczędnie i ekologicznie. Samochód „wie” nawet, kiedy wkracza w strefę o ograniczonym ruchu dla pojazdów spalinowych i przechodzi w tryb elektryczny. Czy następne pokolenie Fordów odziedziczy to rozwiązanie po Evosie razem z odważnymi liniami karoserii? Czekamy z niecierpliwością, by się dowiedzieć!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Ford



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.