02.01.2012

Honda AC-X Concept - prawnuk Insighta

Honda widzi przyszłość motoryzacji pod znakiem hybryd. Japoński producent oferuje aktualnie cztery modele spalinowo-elektryczne, w tym dwa dedykowane, których nie kupi się z napędem innym niż mieszany, ale firma nie zasypia gruszek w popiele i już przygotowuje kolejne pokolenie oszczędnych modeli. Podczas Tokyo Motor Show 2011 zadebiutowała futurystyczna hybryda typu plug-in.
REKLAMA
AC-X Concept - wygląda jak przeniesiona w czasie co najmniej z 2020 r., ale od razu widać, że to HondaHondaAC-X Concept - wygląda jak przeniesiona w czasie co najmniej z 2020 r., ale od razu widać, że to Honda

AC-X (od Advanced Cruiser Experience) pokazuje przede wszystkim, że Honda myśli o hybrydyzacji coraz większych modeli. Mierząc 4,7 m długości, z czego 2,75 m przypada na rozstaw osi, śmiało stylizowany prototyp sugeruje, że za kilka lat gama spalinowo-elektrycznych modeli japońskiej marki nie musi kończyć się na Insighcie i Civiku, lecz może zostać rozszerzona na większego Accorda. Tokijski concept car ma jednak dużo bardziej dynamiczne proporcje niż aktualnie produkowany model segmentu D, w czym zasługa znacznej przewagi szerokości nad wysokością (dokładnie 1,82 wobec 1,4 m). Warto to odnotować, ponieważ proporcje to akurat ten element prezencji AC-X-a, który może ocaleć w ewentualnym seryjnym następcy.

AC-X Concept - z tyłu trochę jak produkowana już FCX Clarity z wodorowym ogniwem paliwowym, z przodu jakby Civic - nieodrodne dziecko swojej marki, a do tego jakie oszczędneHondaAC-X Concept - z tyłu trochę jak produkowana już FCX Clarity z wodorowym ogniwem paliwowym, z przodu jakby Civic - nieodrodne dziecko swojej marki, a do tego jakie oszczędne

Wygląd to jednak tylko magnes na spojrzenia zwiedzających, a to, co naprawdę istotne, ukryto pod nadwoziem w stylu Gwiezdnych Wojen z domieszką elementów modelu FCX Clarity. Czteroosobowy pojazd to nowoczesna hybryda „z wtyczką”, która pod warunkiem regularnego i dość częstego ładowania z gniazdka może obejść się bez benzyny. Tyle że ta benzyna czyni Hondę dużo bardziej praktyczną - dzięki zamontowaniu pod maską 127-konnego silnika o pojemności 1,6 l, auto nadaje się do długich podróży (nawet powyżej 1000 km). Na potrzeby miejskie powinna wystarczyć energia elektryczna zmagazynowana w akumulatorach, dzięki której po naładowaniu można przejechać 50 km z prędkością do 100 km/h.

AC-X Concept - kto chce mieć takie manipulatory zamiast klasycznego kółka?HondaAC-X Concept - kto chce mieć takie manipulatory zamiast klasycznego kółka?

Honda podaje dwie wartości zużycia paliwa dla swojej nowej wizji. Pod warunkiem regularnego napełniania ogniw, samochód ma zużywać zaledwie 1 l paliwa na 100 km, choć producent nie precyzuje, jakie odległości po wyczerpaniu zasobów ogniw można pokonywać przed kolejnym ładowaniem, żeby zmieścić się w tej ilości. Mniejsze wątpliwości pozostawia wielkość spalania w trybie hybrydowym, czyli podczas jazdy z napędem mieszanym (po wyładowaniu akumulatorów AC-X jedzie dalej jak klasyczne auto spalinowo-elektryczne). Poruszając się ze stale działającym silnikiem benzynowym, auto potrzebuje 2,8 l paliwa na 100 km, co i tak jest śmiesznie niskim wynikiem.

AC-X Concept - podświetlana linia wzdłuż boków nadwozia to efektowne światła pozycyjne albo zwykły gadżet - okaże się w ewentualnym modelu seryjnymHondaAC-X Concept - podświetlana linia wzdłuż boków nadwozia to efektowne światła pozycyjne albo zwykły gadżet - okaże się w ewentualnym modelu seryjnym


Jaki los czeka „wystrzałowy” prototyp? On sam prawdopodobnie trafi do muzeum lub ciemnego magazynu, lecz - jeżeli wierzyć pogłoskom - może wydać seryjne potomstwo już w 2012 r. Wtedy bowiem Honda zamierza wprowadzić na rynek ograniczoną liczbę hybryd typu plug-in, których zapowiedź ma szansę stanowić odsłonięty w Tokio model. Nie spodziewamy się, by wersja ostateczna miała dżojstiki zamiast kierownicy albo była wyposażona w - obecny w AC-X-ie - system automatycznego prowadzenia, który ma zmniejszać fizyczne napięcie podczas siedzenia za „sterami”, ale jeżeli uda się zachować zużycie paliwa na poziomie poniżej 3 l/100 km, będziemy i tak mieć do czynienia z wielkim sukcesem.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Honda



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.