29.08.2008

Hybryda dla każdego?

Hybryda jako wyposażenie dodatkowe? Jak ogłosiła angielska firma badawczo-inżynierska MIRA, instalacja elektryczna do samochodów spalinowych, czyniąca z nich hybrydy, już wkrótce może pojawić się jako opcja wyposażenia, tak jak skórzana tapicerka czy klimatyzacja. Na razie system, nazwany H4V (skrót od Hybrid 4 wheel drive Vehicle, czyli pojazd hybrydowy z napędem na 4 koła), przechodzący pomyślnie próby w centrum testowym MIRA, zbudowano na bazie Skody Fabia. Jednak jak twierdzą jego twórcy, można go zaadaptować praktycznie do każdego współczesnego modelu.
REKLAMA
MIRA, Auto Express: Skoda H4Vfot. gazeo.plMIRA, Auto Express: Skoda H4V

Nie ujawniony z nazwy producent wyraził już ponoć zainteresowanie nowatorskim rozwiązaniem. Mogłoby ono trafić na listę wyposażenia dodatkowego już w roku 2010.

W skład układu wchodzą dwa silniki elektryczne (po 35 kW każdy) napędzające koła tylne poprzez elektroniczny dyferencjał, oraz wymienne baterie litowo-jonowe (1,5 kWh każda), które można ładować w trakcie jazdy lub z domowego gniazdka. Ważną innowacją jest to, że nie są one zamontowane na stałe, jak bywało dotychczas. W ten sposób kierowca nie musi dysponować garażem ani źródłem energii poza domem - wystarczy, że wyjmie kasety z akumulatorami i podłączy je do sieci. Jednocześnie postarano się, by baterie były uniwersalne i nie służyły wyłącznie jednemu celowi - można wykorzystać je jako zasilanie na kempingu, w skuterze śnieżnym lub quadzie. System H4V potrafi także odzyskiwać energię podczas hamowania, a jedyna poważna ingerencja w „pojazd-matkę” to konieczność montażu elektronicznie sterowanego pedału gazu (throttle by-wire).

MIRA, Auto Express: źródło zasilaniafot. gazeo.plMIRA, Auto Express: źródło zasilania

Eksperymentalny pojazd zbudowano wyłącznie w celach badawczo-pokazowych, by zademonstrować, co można osiągnąć łącząc zwykły samochód z odrobiną specjalistycznej wiedzy. Wyniki okazały się jednak na tyle obiecujące, że zaczęto rozważać komercyjne wykorzystanie projektu. Hybrydowa Fabia, fabrycznie wyposażona w silnik benzynowy o mocy 60 kW (przeprogramowany pod kątem wydajniejszej współpracy z systemem elektrycznym), osiągnęła po zamontowaniu systemu H4V spalanie rzędu 3,68 l/100 km w cyklu mieszanym, przy jednoczesnej redukcji emisji szkodliwych substancji o prawie 40%. Twórcy podkreślają, że cała operacja przebiegła bez szkody dla osiągów. Korzystne rezultaty uzyskano także poprzez poprawę aerodynamiki nadwozia i obniżenie oporu powietrza o 8%, do wartości Cx=0,299.

Hybrydowa Fabia pozostanie na razie pojedynczym egzemplarzem, na tym etapie produkcja komercyjna nie wchodzi bowiem w grę. MIRA rozpoczyna już jednak kolejną fazę prac nad H4V, którego celem jest przede wszystkim redukcja rozmiaru i masy akumulatorów. Obecne ważą 22 kg (zestaw składający się z dwóch sztuk) i zajmują znaczną część przestrzeni bagażowej. Następna generacja ma „skurczyć się” o połowę pod względem wagi i wielkości. Poprawiona też zostanie wydajność, która jednak już dziś jest więcej niż przyzwoita - naładowanie pojedynczego ogniwa trwa zaledwie 30 minut.

MIRA, Auto Express: panel sterującyfot. gazeo.plMIRA, Auto Express: panel sterujący

Co ciekawe, elementy układu napędowego nie są ze sobą sprzężone mechanicznie. „Rozdział zadań” jest dokonywany w pełni elektronicznie, a poszczególne elementy napędu komunikują się ze sobą poprzez protokół CAN (ma on tę zaletę, że nie wymaga centralnego komputera dla przepływu informacji). Silniki elektryczne korzystają z elektronicznego rozdziału momentu obrotowego za zasadzie symulacji działania mechanizmu różnicowego. Kierowca jest informowany o aktualnie aktywnym trybie pracy zespołu napędowego i stopniu naładowania akumulatorów poprzez zamontowany na desce rozdzielczej wyświetlacz LCD.

Kto wie, czy już za kilka lat kierowcy nie będą ustawiać się w kolejkach do warsztatów, aby przerobić swoje samochody "na prąd"...




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: MIRA, Auto Express



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.