22.06.2011

Hybrydowe Solarisy w Warszawie

Miejskie Zakłady Autobusowe (MZA) obsługujące komunikację miejską w Warszawie podpisały umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 148 autobusów Urbino. Wśród nich znajdą się również 4 autobusy hybrydowe, które będą pierwszymi tego typu pojazdami miejskimi w Warszawie.
REKLAMA

Zakontraktowane dla MZA Warszawa pojazdy (również hybrydowe) będą bardzo bogato wyposażone. Wyposażenie pojazdów będzie obejmować pełną klimatyzację (włącznie z przedziałem pasażerskim), rozbudowany system monitoringu oraz informacji dla pasażerów (w autobusach 18 metrowych będzie zamontowanych po 7 ekranów LCD) i system zliczania pasażerów. Wszystkie pojazdy będą miały automatycznie działające systemy gaśnicze w komorach silnika.

Pojazdy hybrydowe to nowość w taborze użytkowanym w stolicy. Autobusy będą wyposażone w hybrydowy, równoległy układ napędowy wyposażony w podzespoły amerykańskiej firmy Allison. Centralnym elementem układu napędowego z wyglądu przypominającym tradycyjną skrzynię przekładniową jest moduł Ev, w którym sumują się momenty obrotowe wszystkich jednostek napędowych. W jego skład wchodzą 2 silniki elektryczne, 2 synchroniczne sprzęgła oraz 3 przekładnie planetarne. Bardzo ważnym elementem hybrydowego układu napędowego jest przetwornica napięcia (DPIM - Dual Power Inverter Module) składająca się z dwóch modułów AC/DC - DC/AC. Przetworzona energia odzyskiwana w czasie hamowania jest magazynowana w baterii ogniw montowanych na dachu pojazdu. Nad pracą hybrydowego układu napędowego czuwają jednostki sterujące. Jedna z nich kontroluje pracę napędu, druga odpowiada za współpracę z innymi systemami pojazdu.

Solaris Urbino 18 Hybrid jest z powodzeniem eksploatowany w MPK Poznań od końca 2008 r. Już niebawem 4 pojazdy tego typu pojawią się w WarszawieSolarisSolaris Urbino 18 Hybrid jest z powodzeniem eksploatowany w MPK Poznań od końca 2008 r. Już niebawem 4 pojazdy tego typu pojawią się w Warszawie

Cechą autobusu hybrydowego jest również możliwość zastosowania silnika spalinowego o mniejszej pojemności skokowej (niższej emisji), ponieważ jego praca jest wspomagana przez silniki elektryczne. Solaris Urbino 18 Hybrid jest wyposażony w silnik o ZS firmy firmy Cummins o pojemności skokowej 6,7 litra osiągający moc 180,5 kW przy 2300 obr./min i maksymalny moment obrotowy 1008 Nm w zakresie 1200-1600 obr./min. Silnik może być dostosowany do wymagań Euro5 lub EEV.

Zastosowanie hybrydowego układu napędowego w autobusie miejskim pozwala ograniczyć zużycie paliwa pojazdu o 24% i emisję najbardziej szkodliwego składnika spalin - cząstek stałych o 78% w stosunku do wersji napędzanej wyłącznie silnikiem spalinowym. Autobusy hybrydowe upowszechniają się właśnie za sprawą Solarisa, który był pierwszym producentem takich pojazdów w Europie.

Polski producent pracuje nad rozwojem hybrydowych układów napędowych od 2006 r. Powstają kolejne generacje pojazdów hybrydowych, które są używane w wielu krajach europejskich (Francja, Niemcy oraz Szwajcaria) oraz na wyspie Reunion położonej na Oceanie Indyjskim (na wschód od Madagaskaru). Wyspa stanowi terytorium zamorskie Francji. W Polsce autobusy hybrydowe są eksploatowane już w Poznaniu i Sosnowcu.

Ostatnie z pojazdów objętych kontraktem zostaną dostarczone do stolicy na początku 2012 r. Wtedy liczba Solarisów eksploatowanych w taborze warszawskich przewoźników przekroczy 1000 pojazdów.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Solaris Bus & Coach



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.