11.04.2011

Hybrydowe Toyoty - są ich miliony! Trzy miliony

Do samochodów o napędzie spalinowo-elektrycznym można być przekonanym lub nie, ale trzeba obiektywnie przyznać, że cieszą się one coraz większym wzięciem. Toyota, która od niemal 15 lat jest liderem światowego rynku hybryd, świętuje właśnie kolejną okrągłą liczbę wyprodukowanych egzemplarzy. Łącznie z marką Lexus, japońska marka sprzedała dotąd 3 miliony aut napędzanych oktanami i elektronami jednocześnie.
REKLAMA
Po tym znaku je poznacie - hybrydowe Toyoty, powstałe już w 3 mln sztukToyotaPo tym znaku je poznacie - hybrydowe Toyoty, powstałe już w 3 mln sztuk

Historia sukcesu zaczęła się w 1997 r., kiedy na rynek (początkowo lokalny) trafiła pierwsza generacja Priusa. Samochód zapisał się w annałach jako pionier masowej produkcji hybryd i choć sam był modelem mocno niszowym, utorował drogę dwu następcom, którzy wprowadzili technologię spalinowo-elektryczną do głównego nurtu motoryzacji i doczekali się wielu naśladowców. Dziś każdy szanujący się producent oferuje własne auta z podwójnym napędem, ale Japończycy nie ustępują i ciągle pozostają o krok przed konkurentami. W porównaniu z niektórymi rywalami jest to wręcz krok wykonany w siedmiomilowych butach!

Dyskontowanie własnego sukcesu zaczęło się od poszerzenia oferty o hybrydowe wersje modeli Camry i Highlander, później zaś przyszedł czas na „przeszczepienie” techniki spalinowo-elektrycznej do aut ze znakiem Lexusa na masce. Jak to zwykle bywa, na „pierwszy ogień” poszedł okręt flagowy marki, czyli luksusowy, naszpikowany elektroniką LS600h, po nim zaś szybko pojawiły się kolejne - RX450h (SUV), HS250h (dedykowana hybryda wyłącznie na rynek amerykański) i kompaktowy CT200h (również niedostępny w wersji z napędem konwencjonalnym).

Serce każdej hybrydowej Toyoty - układ napędowy Hybrid Synergy DriveToyotaSerce każdej hybrydowej Toyoty - układ napędowy Hybrid Synergy Drive

Równolegle gamę rozbudowywała sama Toyota, wytaczając kolejno Aurisa HSD (Hybrid Synergy Drive), Yarisa HSD (na razie koncepcyjnego) oraz rodzeństwo dla Priusa - wersję van (oznaczoną V lub +, zależnie od rynku) oraz zapowiadając kolejne warianty: mniejszy, młodzieżowy (Prius C) i jeszcze oszczędniejszy (plug-in).

Co ciekawe, będąc pionierem i liderem w dziedzinie hybrydyzacji samochodów, Toyota ostrożnie podchodzi do zagadnienia całkowitej elektryfikacji, a przecież łączenie silników tłokowych z elektrycznymi to prosta ku temu droga. Być może, pomimo panującego powszechnie „szału” na auta z akumulatorami zamiast zbiorników paliwa, Japończycy mają własne cele i wolą systematycznie, metodycznie do nich dążyć niż zachłystywać się nie do końca sprawdzonymi rozwiązaniami. Czy trzymają asa w rękawie - pokaże przyszłość, tymczasem gratulujemy rekordu i życzymy szybkiego pobicia go. Niewykluczone, że szybko usłyszymy o kolejnym milionie hybryd Toyoty, w końcu wcale nie tak dawno przekroczono granicę 2 mln wyprodukowanych egzemplarzy (w sierpniu 2009 r.), a już świętujemy powstanie kolejnego „tysiąca tysięcy”. Będzie się działo!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Toyota



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.