21.06.2010

Hybrydowe Volvo z Wrocławia

Po kilku latach prac badawczo-rozwojowych nad technologią hybrydową, Volvo rozpoczyna seryjną produkcję autobusów miejskich wyposażonych w technologię hybrydową.
REKLAMA
Hybrydowa wersja bardzo popularnego autobusu miejskiego - Volvo 7700 VolvoHybrydowa wersja bardzo popularnego autobusu miejskiego - Volvo 7700

We wrocławskiej fabryce szwedzkiego koncernu powstawać będzie dwunastometrowy autobus miejski Volvo 7700 Hybrid. A w Borås, w Szwecji, z myślą o m.in. transporcie londyńskim budowane będą podwozia autobusów piętrowych B5L Hybrid, które następnie karosować będzie irlandzka firma Wrightbus. Oba autobusy bazować będą na tych samych rozwiązaniach technicznych, opartych na standardowych komponentach. Dzięki temu, klienci zapewnioną mieć będą szybką obsługę serwisową i niższe koszty eksploatacji. Szwedzcy konstruktorzy zwracają uwagę, że autobusy hybrydowe to także znacznie niższe koszty zużywanego paliwa i mniejsza uciążliwość dla środowiska.
Autobusy hybrydowe Volvo cechują się mniejszym i słabszym niż normalnie, wysokoprężnym silnikiem spalinowym oraz silnikiem elektrycznym, które działają pojedynczo lub razem. Jest to tzw. hybrydowa technologia równoległa. Kiedy autobus hamuje, energia kinetyczna, po przetworzeniu w energię elektryczną jest wykorzystywana i magazynowana w akumulatorze i napędza silnik elektryczny, gdy autobus rusza i ponownie przyspiesza. Hybrydowe Volvo wyposażone zostało w układ: Start & Stop, który wyłącza silnik spalinowy podczas postoju na przystanku autobusowym.

Gdy autobus rusza, wykorzystywany jest wyłącznie silnik elektryczny. Silnik diesla uruchamia się dopiero wtedy, gdy autobus osiągnie 15-20 km/godzinę. A optymalnie dobrane, stałe, warunki pracy silnika spalinowego, gwarantują znaczne oszczędności zużytego oleju napędowego. Dzięki temu podczas pracy, autobus hybrydowy jest także znacznie cichszy i emituje mniej szkodliwych spalin niż jego tradycyjny odpowiednik.

Piętrowa hybryda Volvo dla LondynuVolvoPiętrowa hybryda Volvo dla Londynu

Przez ponad rok Volvo Buses przeprowadzało testy trakcyjne autobusów. W tym czasie wytypowani klienci eksploatowali autobusy hybrydowe w normalnych warunkach drogowych. Każdy z nich miał obowiązek dokładnego raportowania wszelkich uwag dotyczących użytkowanych autobusu i stałego monitorowania kosztów zużywanego paliwa. Niskie zużycie paliwa przekroczyło oczekiwania Volvo. Klienci wykazali od 25% oszczędności na liniach z mniejszą liczbą przystanków i od 30 do 35% na bardziej zatłoczonych trasach. Jak zapewnia Volvo, osiągnięcie tak dobrych rezultatów, potwierdza nadzieję konstruktorów, że szwedzki koncern jest blisko dokonania przełomu w technologii hybrydowej autobusów w Europie.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Wojciech Mackiewicz
źródło: Hybrydowe Volvo z Wrocławia



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.