11.01.2010

Hybrydowe taksówki na LPG w Seulu

W Korei Południowej - kraju o największej na świecie liczbie samochodów napędzanych LPG - dba się o to, by zalety płynące z używania gazu jako paliwa były odpowiednio wykorzystywane i doceniane. W Seulu rozpoczęły służbę pierwsze taksówki typu LPI, czyli wielokrotnie już przez nas opisywane hybrydy napędzane propanem-butanem.
REKLAMA
taksówki LPI HybridSeoul Metropolitan Governmenttaksówki LPI Hybrid

Choć nie podano dokładnie, jaki konkretnie samochód będzie od teraz tanio i ekologicznie wozić pasażerów po koreańskiej stolicy, wybór jest ograniczony do zaledwie dwóch modeli, produkowanych zresztą przez ten sam koncern. Chodzi oczywiście o Hyundaia Elantrę LPI i Kię Forte LPI, korzystające z identycznych silników i tej samej technologii. O którekolwiek z aut by nie chodziło, wiadomo, że na początek na ulice wyjedzie flota testowa licząca 10 egzemplarzy, oddanych w użytek pięciu różnym korporacjom.

W przedsięwzięciu uczestniczy kilka organizacji. Oprócz producenta pojazdów, biorą w nim udział także: koreańskie Ministerstwo Środowiska, Zrzeszenie Korporacji Taksówkowych oraz Koreańska Organizacja LPG. Cel jest prosty: poprawa jakości powietrza w zatłoczonym Seulu. Trzeba z miejsca powiedzieć, że taksówki odnoszą na tym polu sukcesy od lat, ponieważ tradycyjnie już napędza się je gazem. Połączenie tego paliwa z układem hybrydowym wnosi jednak nową jakość, ponieważ modele LPI dysponują silnikami spalinowymi z bezpośrednim wtryskiem, jednostkami elektrycznymi o mocy 15 kW, układem odzysku energii podczas hamowania oraz systemem start-stop, szczególnie przydatnym w mieście. W efekcie, samochody zużywają ok. 6 l paliwa na 100 km, walnie przyczyniając się do redukcji emisji szkodliwych zanieczyszczeń, a także obniżając rachunki za kursy, przynajmniej dla kierowców...

Jak podano w oficjalnym oświadczeniu, pojedynczy hybrydowy samochód „wyrzuca” do atmosfery o ponad 6 ton gazów cieplarnianych rocznie mniej niż jego konwencjonalny odpowiednik, a ponadto ogranicza o połowę emisję substancji trujących, takich jak tlenki azotu. Zastąpienie całego taboru taksówek przyjaznymi dla środowiska modelami na LPG i prąd to wymierna korzyść dla mieszkańców Seulu, dlatego zainicjowany właśnie program testowy będzie stopniowo nabierał rozmachu, zwłaszcza jeżeli pierwsze wyniki okażą się satysfakcjonujące. Naszym zdaniem, po prostu nie może być inaczej!


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Seoul Metropolitan Government



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.