10.01.2011

Hybrydowy Solaris - poznaniak w Warszawie

W drugiej połowie grudnia 2010 r. Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie testowały hybrydową wersję Solarisa Urbino w odmianie 12-metrowej. Pojazd był eksploatowany na linii 222 (Spartańska - Konwiktorska).
REKLAMA

Solaris Urbino 12 zadebiutował w 2009 i zaraz po premierze znalazł pierwszych użytkowników we Francji i w Niemczech.

Układ napędowy bazuje na systemie oferowanym przez amerykańską firmę Eaton, który jest z powodzeniem wykorzystywany w samochodach użytkowych na tamtejszym rynku. Blisko 1000 autobusów miejskich korzysta z systemu firmy Eaton w Chinach.

Solaris Urbino 12 HybridSolarisSolaris Urbino 12 Hybrid

W Solarisie Urbino 12 Hybrid zastosowano silnik o zapłonie samoczynnym Cummins ISBe, który przy pojemności skokowej 6,7 l rozwija moc 225 KM, spełniając wymagania emisyjne EEV przy zastosowaniu technologii SCR. Spalinowa jednostka napędowa jest połączona z silnikiem elektrycznym o mocy 44 kW poprzez automatyczne sprzęgło. Moment obrotowy jest przekazywany na tylną oś za pośrednictwem zautomatyzowanej 6-biegowej skrzyni przekładniowej. Zamontowane w środkowej części pojazdu, w podestach pod siedzeniami 4 akumulatory litowo-jonowe o napięciu 340V magazynują energię odzyskiwaną w czasie hamowania.

Inżynierowie z Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris, współpracując z firmą Eaton, opracowali i wdrożyli dodatkowy układ start/stop, który po zatrzymaniu pojazdu automatycznie wyłącza silnik, a następnie uruchamia go przy ruszaniu.. Dzięki niemu autobus zmniejsza emisję zanieczyszczeń w rejonie przystanków.

Przeprowadzone przez hiszpańską, niezależną firmę IDIANA testy zużycia paliwa wykazały, że autobus Solaris Urbino 12 Hybrid zużywa do 30% mniej paliwa niż tradycyjny pojazd tej klasy wyposażony jedynie w silnik spalinowy.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Solaris



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.