09.04.2009

Hyundai Blue-Will - z recyklingu

Podczas targów motoryzacyjnych w Seulu południowokoreański potentat, Hyundai, pokazał swoją najnowszą wizję czystego auta przyszłości. Hybrydowy napęd to tylko jedna z zastosowanych w aucie „zielonych” technologii. Do jego zbudowania wykorzystano też przetworzone odpady i materiały przyjazne dla środowiska.
REKLAMA
Blue-Will ConceptHyundaiBlue-Will Concept

Blue-Will to przedstawiciel modnego ostatnio gatunku hybryd typu plug-in, czyli takich, które można ładować z gniazdka w garażu, a po wyczerpaniu zapasów energii wspomaganych przez silnik spalinowy. Rolę tego ostatniego w koncepcyjnym Hyundaiu pełni jednostka o pojemności 1,6 l z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Akumulatory litowo-polimerowe, znane już z hybrydowych modeli Elantra LPI i Kia Forte LPI (napędzanych LPG), dostarczyła ponownie firma LG.
Najbardziej intrygujące jest jednak użycie materiałów z odzysku oraz tzw. biotworzyw. Obramowania przednich lamp były kiedyś butelkami na napoje, za to elementy wyposażenia wnętrza i maskownica silnika zostały wykonane z bioplastików pochodzenia roślinnego, ulegających naturalnej biodegradacji. W panoramiczny dach wbudowano zaś ogniwa słoneczne, które zapewniają autu dodatkowej, darmowej energii, nie ograniczając przy tym przeszklonej powierzchni.

Blue-Will ConceptHyundaiBlue-Will Concept

Spalinowy silnik Hyundaia wykonano z lekkiego i wytrzymałego aluminium. Współpracujący z nim motor elektryczny dysponuje zaskakująco wysoką mocą - aż 136 KM, co predysponuje go do roli podstawowego źródła napędu raczej niż „wspomagacza”. Wytwarzana pod maską siła przekazywana jest na koła za pośrednictwem bezstopniowej przekładni CVT. Baterie w modelu Blue-Will „skompaktowano” i zamontowano pod tylną kanapą, razem ze zbiornikiem na konwencjonalne paliwo, oszczędzając w ten sposób cenną przestrzeń bagażową.

Futurystyczny samochód nie doczeka się seryjnej produkcji w obecnej, odważnej formie. Niektóre z użytych w nim rozwiązań wyjadą na drogi już w tym roku, gdy rozpocznie się sprzedaż hybrydowej Elantry, inne z pewnością będą się stopniowo pojawiać w przyszłych modelach koreańskiej firmy. Być może wyrzucając pustą butelkę po ulubionym napoju gazowanym, nie będziemy rozstawać się z nią na zawsze...




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Hyundai



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.