Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
klasa B E-CELL Plus / Mercedes poprzednie następne
24.10.2011

Mercedes klasy B E-CELL Plus - w zasadzie elektryczny

Mercedes klasy B E-CELL Plus - w zasadzie elektryczny  

Kiedy na początku 2009 r., podczas salonu NAIAS w Detroit, Mercedes pokazał ekologiczne trojaczki BlueZero, zapowiedziano, że jeden z nich - elektryczny z range extenderem - jest bliski produkcji seryjnej. Dziś, po przyobleczeniu go w nadwozie nowiutkiej B-klasy, staje się niemal pewne, że auto wkrótce zacznie zjeżdżać z linii montażowych. Czy poza „opakowaniem” coś się zmieniło?
REKLAMA
klasa B E-CELL Plus - gdyby nie specjalne oznaczenia zewnętrzne, nie zdradzałby drzemiących w nim innowacyjnych rozwiązań napęduMercedesklasa B E-CELL Plus - gdyby nie specjalne oznaczenia zewnętrzne, nie zdradzałby drzemiących w nim innowacyjnych rozwiązań napędu

Wydaje się, że niewiele. Moc nadal pochodzi ze 136-konnego silnika elektrycznego (moc ciągła wynosi 95 KM), który stanowi podstawowe narzędzie wprawiające auto w ruch. Pierwsze 100 km po naładowaniu do pełna akumulatorów pokonuje się bez użycia benzyny, a więc i bez żadnej emisji. Następnie uruchamia się turbodoładowany, trzycylindrowy silnik spalinowy o pojemności 1 l i mocy 68 KM, który przy niższych prędkościach (do 60 km/h) wytwarzaną przez siebie (za pośrednictwem generatora) energię posyła do ogniw litowo-jonowych (tryb hybrydy seryjnej), skąd czerpie ją jednostka na prąd, a przy wyższych (ponad 60 km/h) napędza bezpośrednio przednie koła, odciążając elektryczny motor (hybryda równoległa). Wszelkie nadwyżki energii powstające w trybie równoległym wędrują do akumulatorów albo na bieżąco zasilają urządzenia pokładowe.

klasa B E-CELL Plus - przy okazji zmiany pokoleniowej B-klasa zyskała na proporcjach i urodzieMercedesklasa B E-CELL Plus - przy okazji zmiany pokoleniowej B-klasa zyskała na proporcjach i urodzie


Całkowity zasięg B-klasy E-CELL Plus wynosi ok. 600 km, ale możliwość ładowania baterii z gniazdka w garażu oznacza, że benzyny w zbiorniku może wystarczyć na dużo większy dystans. Doskonale wypada średnia emisja dwutlenku węgla. Według obliczeń producenta zakładających, że przez większość czasu auto będzie korzystać z elektronów, a nie oktanów, wynosi ona zaledwie 32 g/km.

klasa B E-CELL Plus - dopiero niewielka klapka w tylnym zderzaku i ukryte pod nią gniazdo ładowania zdradzają, kto zaczMercedesklasa B E-CELL Plus - dopiero niewielka klapka w tylnym zderzaku i ukryte pod nią gniazdo ładowania zdradzają, kto zacz

Osiągi bardziej elektrycznej niż spalinowej hybrydy Mercedesa są w sam raz na potrzeby auta rodzinnego, ale nic ponadto. Na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h mocno zelektryfikowana klasa B potrzebuje ok. 11 s, a jej prędkość maksymalna wynosi 150 km/h. To akurat tyle, by podróżować polską autostradą bez narażania się na „wysuszenie” ani sfilmowanie z nieoznakowanego radiowozu - wszak limit wynosi 140 km/h, ale zapowiedziano oficjalnie, że można bezkarnie go przekraczać o 10 km/h. Krzepiące, o ile ma się w pobliżu jakiś kawałek autostrady i paręnaście złotych „na zbyciu”. Co ciekawe, osiągi są identyczne zarówno w trybie jazdy czysto elektrycznej, jak i ze spalinowym wspomaganiem.

klasa B E-CELL Plus - jak na egzemplarz wystawowy przystało, w środku szczypta niecodziennych materiałów i wzornictwa, ale cała reszta - wielkoseryjnaMercedesklasa B E-CELL Plus - jak na egzemplarz wystawowy przystało, w środku szczypta niecodziennych materiałów i wzornictwa, ale cała reszta - wielkoseryjna

Nową generację klasy B konstruowano od początku tak, by możliwe było montowanie w tym modelu alternatywnych źródeł napędu. Akumulator i zbiornik benzyny umieszczono w specjalnej przestrzeni pod podłogą kabiny pasażerskiej, zwanej przez producenta Energy Space. W innych wariantach w tym miejscu znajdzie się zbiornik wodoru (F-CELL) lub sprężonego gazu ziemnego (NGT). Byłoby miło, gdyby powstał również wariant LGT (napędzany gazem skroplonym), a najlepiej połączenie hybrydy typu plug-in (jak tu opisywana) z zasilaniem gazowym. Póki co, poczekajmy jednak na rynkową premierę seryjnej odmiany E-CELL Plus, która ma nastąpić prędzej niż później, ale kiedy dokładnie - jeszcze nie ujawniono.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Mercedes



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.