12.05.2011

Nowa hybryda Solarisa

Solaris jako pierwszy europejski producent zaprezentował i wprowadził do produkcji seryjnej autobus z napędem hybrydowym, wyznaczając nowe trendy w konstrukcji pojazdów komunikacji miejskiej. Premiera Urbino 18 Hybrid miała miejsce w 2006 r. podczas targów IAA w Hanowerze. Autobusy hybrydowe z podpoznańskiej fabryki są eksploatowane w wielu miastach Europy. Najwięcej z nich porusza się w Niemczech (Drezno, Bochum, Lipsk, Brema, Hanower, Monachium. Są również używane w Szwajcarii (Lenzburg), Francji (Strasburg) oraz w Poznaniu.
REKLAMA
Kilkadziesiąt autobusów hybrydowych Solaris jest używanych w wielu europejskich miastachSolarisKilkadziesiąt autobusów hybrydowych Solaris jest używanych w wielu europejskich miastach

W ofercie Solarisa znajduje się 5 rodzajów autobusów hybrydowych. Pierwsza hybryda została opracowana w oparciu o komponenty oferowane przez firmę Allison. Obecnie jest już oferowana druga generacja tego układu napędowego (z innym rozmieszczeniem poszczególnych zespołów oraz z silnikiem o mniejszej pojemności skokowej). Na podzespołach Allison budowane są przegubowe (18 metrowe) autobusy hybrydowe. Kolejną odmianę autobusu hybrydowego (tym razem 12 metrowego) zaprezentowano w 2009 r. Bazuje on na komponentach firmy Eaton. Oferowana jest również wersja autobusu hybrydowego z układem Vossloh Kiepe, w którym zastosowano szeregowy układ napędowy oraz magazyn energii w postaci akumulatorów lub superkondensatorów. Można zastosować również kombinację obu sposobów magazynowania energii. Jest to hybryda typu plug in, która dzięki możliwości naładowania akumulatorów z sieci pozwala na pokonanie pewnego dystansu (do 5 km) z wykorzystaniem wyłącznie silnika elektrycznego.

Ostatnia generacja hybrydowego Solarisa ujrzała światło dzienne na początku 2011 r. Solaris Urbino 18 DIWAhybrid jest przegubowym autobusem miejskim, w którym zastosowano równoległy, nowo opracowany układ hybrydowy firmy Voith. Układ napędowy pojazdu wykorzystuje 2 silniki trakcyjne: silnik o zapłonie samoczynnym oraz dodatkowy silnik elektryczny zasilany jest z baterii superkondensatorów zamontowanych na dachu.

Jak podaje producent w ten sposób skonfigurowany autobus charakteryzuje się zmniejszonym zużyciem paliwa w stosunku do wcześniejszych wersji, jest tym samym jeszcze bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego. Obecnie autobus jest poddawany szczegółowym testom eksploatacyjnym w firmie Bochum-Gelsenkirchener Straßenbahnen AG w Niemczech.

Voith, który od lat dostarcza przekładnie automatyczne do autobusów marki Solaris we współpracy z polskim producentem podjął się opracowania równoległego układu hybrydowego o handlowym oznaczeniu DIWAhybrid, które nawiązuje do nazwy miejskiej przekładni automatycznej DIWA produkowanej przez niemieckiego dostawcę.

Schemat rozmieszczenia najważniejszych zespołów w autobusie Solaris Urbino 18 DIWAhybridSolarisSchemat rozmieszczenia najważniejszych zespołów w autobusie Solaris Urbino 18 DIWAhybrid

DIWAhybrid jest hybrydowym układem napędowym o równoległym przepływie mocy, który współpracuje z baterią superkondensatorów. Działa on analogicznie jak każdy hybrydowy układ napędowy. Silnik elektryczny wspomaga spalinową jednostkę napędową w czasie największego zapotrzebowania na moc, czyli np. w czasie rozpędzania pojazdu. Podczas hamowania energia jest odzyskiwana przez łączenie z układem napędowym silnika elektrycznego pracującego w trybie prądnicowym i magazynowana w superkondensatorach.

Bateria superkondensatorów jest umieszczona na dachu i ma masę zaledwie 410 kg. Składa się z pięciu 125 voltowych modułów, które pozwalają na zmagazynowanie 0,5 kWh energii.

Elektryczna jednostka napędowa zastosowana w układzie DIWAhybrid ma moc 204 KM i skutecznie odciąża silnik spalinowy. Dzięki temu w autobusie można było zastosować silnik marki Cummins ISB o pojemności zaledwie 6,7 litra i mocy 250 KM, który spełnia restrykcyjne wymagania EEV.

Masa autobusu jest większa od klasycznej wersji spalinowej o 600 kg, co nie ma wpływu ani na pojemność przedziału pasażerskiego, ani, poprzez odpowiedni dobór parametrów układu napędowego, na osiągi. Autobus mieści 161 pasażerów, w tym 51 na miejscach siedzących.

Oprócz Solarisa i Voitha w prace nad stworzeniem hybrydowego układu napędowego zaangażowane były niemieckie instytucje z Federalnym Ministerstwem Transportu na czele oraz będącą agendą niemieckiego rządu Narodową Organizacją ds. Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych.

Do końca pierwszego półrocza flota pojazdów eksploatowanych w Bochum-Gelsenkirchener Straßenbahnen AG, gdzie od lutego 2011 r. odbywają się testy nowego pojazdu, zostanie rozbudowana o 10 kolejnych Solarisów Urbino 18 DIWAhybrid.

Nowa hybryda Solarisa jest kolejnym krokiem na drodze polskiego producenta do opracowania w przyszłości autobusu w pełni elektrycznego, bo taka według właścicieli firmy jest przyszłość komunikacji miejskiej. Obecnie trwają prace rozwojowe nad najnowszym pojazdem hybrydowym również z szeregowym układem napędowym, który powstaje we współpracy z firmą Skoda. Współpraca nie jest przypadkowa ponieważ Solaris współpracuje ze Skodą przy budowie trolejbusów.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Solaris Bus & Coach S.A.



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.