16.05.2011

Peugeot SXC - na chińskie asfaltowe bezdroża

Gdyby Chiny osiągnęły poziom zmotoryzowania (mierzony liczbą aut przypadających na 1000 mieszkańców) porównywalny do tego w zachodniej Europie, park samochodowy na świecie uległby podwojeniu. Producenci dobrze wiedzą o tym potencjale i nie tylko wchodzą na rynek Państwa Środka, ale wręcz przygotowują dla chińskich klientów specjalne, skrojone na ich potrzeby modele. Tak może wyglądać Peugeot „made in China”.
REKLAMA
SXC (Shanghai Cross Concept) - sylwetka sprawia wrażenie uchwyconej w ruchu i trudno odmówić jej urodyPeugeotSXC (Shanghai Cross Concept) - sylwetka sprawia wrażenie uchwyconej w ruchu i trudno odmówić jej urody

Świadomie piszemy „made in China” (wyprodukowany w Chinach), a nie „made for China” (wyprodukowany dla Chin), ponieważ concept car zapowiadający nowego crossovera z lwem na masce został zaprojektowany nie we Francji, a w kraju swego przeznaczenia. Nawet nazwa, rozwijająca się w słowa Shanghai Cross Concept, jest ukłonem w stronę przyszłych klientów i miejsca pierwszej prezentacji. Podobno cały pojazd ma trafiać w gusta chińskich nabywców, choć pobieżny rzut oka nie przybliża nas do odkrycia, dlaczego. Przyjrzyjmy się więc dokładniej.

SXC (Shanghai Cross Concept) - lampy tylne w kształcie bumerangów i nietypowa pokrywa bagażnika to wyróżniki tej części autaPeugeotSXC (Shanghai Cross Concept) - lampy tylne w kształcie bumerangów i nietypowa pokrywa bagażnika to wyróżniki tej części auta

Auto mierzy 4,87 m długości, 1,61 m wysokości i 2,035 m szerokości, co gwarantuje mu atrakcyjne proporcje, ale i masywną, solidną posturę. Dość powiedzieć, że SXC jest krótszy od cieszącego się wzięciem BMW X6 tylko o 6 mm... Pod względem stylistycznym nie ma jednak mowy o pomyłce - koncepcyjny model, łączący cechy SUV-ów i klasycznych limuzyn, jednoznacznie wpisuje się w bieżącą filozofię designu francuskiej marki, wyrażaną jak dotąd bardziej w modelach pokazowych (SR 1, HR 1, EX 1) niż seryjnych (tylko 508 i to ze zdecydowanie mniejszym rozmachem). Cała sylwetka, z otwieranymi „pod wiatr” tylnymi drzwiami, przypomina nieco coupé i zawiera liczne elementy nadające jej dynamiki nawet, jeżeli auto stoi.

SXC (Shanghai Cross Concept) - wnętrze sprawia wrażenie jeszcze bardziej futurystycznego niż nadwozie, z elementami inspirowanymi kabinami myśliwcówPeugeotSXC (Shanghai Cross Concept) - wnętrze sprawia wrażenie jeszcze bardziej futurystycznego niż nadwozie, z elementami inspirowanymi kabinami myśliwców

Zgodnie z obowiązującą we współczesnym świecie motoryzacji linią politycznej poprawności, SXC nie jest samochodem z silnikiem spalinowym, a w każdym razie nie tylko. Układ napędowy skonstruowano w opracowanej przez Peugeota technologii HYbrid4, co oznacza, że benzynowy, turbodoładowany silnik 1,6 o mocy 218 KM jest wspomagany przez jednostkę elektryczną, generującą dodatkowe 95 KM. Motor tłokowy przekazuje efekty swojej pracy na oś przednią, zaś ten zasilany elektronami - na tylną, dlatego też SXC może, przynajmniej czasowo, dysponować napędem na 4 koła i łączną mocą 313 KM. Według producenta, crossover oferuje także możliwość bezemisyjnej jazdy z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej, jednak tylko na krótkich dystansach i przy niskich prędkościach. Współpraca dwóch jednostek napędowych ma zaś owocować średnim spalaniem na poziomie zaledwie 5,8 l/100 km oraz emisją dwutlenku węgla o wartości 143 g/km. Ciekawe tylko, czy w Chinach te liczby mają dla kogokolwiek jakieś znaczenie.

SXC (Shanghai Cross Concept) - tę twarz warto zapamiętać, choć nie wiadomo, czy pojawi się w EuropiePeugeotSXC (Shanghai Cross Concept) - tę twarz warto zapamiętać, choć nie wiadomo, czy pojawi się w Europie

Jak na razie, brak informacji na temat ewentualnego wprowadzenia nowego crossovera do produkcji i sprzedaży. Z pewnością wiele zależy od reakcji publiczności podczas urastających do światowej rangi targów w Shanghaju. W razie, gdyby azjatyccy klienci nie byli zainteresowani, sugerujemy zmianę nazwy np. na PXC (Paris Cross Concept) i zaproponowanie auta Europejczykom. Powinno chwycić.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Peugeot



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.