03.01.2011

Tata Hispano Hybrid - i hybryda, i CNG

Indyjskiej firmy Tata nie należy lekceważyć. Samochody jej produkcji jeszcze nie rzucają na kolana, ale niskimi cenami i przyzwoitą jakością zjednują sobie coraz więcej nabywców. Hindusi poczynają sobie coraz śmielej - kupili m. in. Jaguara i Land Rovera, a także kilku pomniejszych producentów. Dzięki tym „zakupom” możliwe było opracowanie hybrydowego, gazowo-elektrycznego autobusu.
REKLAMA
Tata Hispano Hybridcarwale.comTata Hispano Hybrid

Pojazd powstał w hiszpańskiej firmie Tata Hispano Motors Carrocera, należącej od pewnego czasu w całości do koncernu z Indii (od tego momentu słowo Tata znajduje się na początku nazwy producenta). W myśl patriotyzmu lokalnego, 10 sztuk trafi w 2012 r. do madryckiego operatora komunikacji publicznej. Stolica Hiszpanii nie od dziś stawia na ekologiczne rozwiązania oparte na paliwach gazowych, a autobusy Tata Hispano oferują pewną wartość dodaną - silnik elektryczny i baterię ogniw przechowujących energię, dla których silnik spalinowy na gaz ziemny jest jedynie generatorem. To dopiero musi być mistrz niskiej emisji, zwłaszcza w przeliczeniu na pasażera...

Gazowa jednostka napędowa jest wyjątkowo oszczędna nie tylko ze względu na cenę zastosowanego paliwa, ale również na zoptymalizowany charakter pracy. Silnik działa zawsze z taką samą prędkością obrotową i pod stałym obciążeniem, dzięki czemu rozważnie obchodzi się ze zgromadzonym w zbiornikach gazem ziemnym. Niezależnie od warunków jazdy emisja dwutlenku węgla i innych składników spalin - już i tak symboliczna za sprawą zastąpienia oleju napędowego, typowego w autobusach, czystym CNG - jest więc stała, podobnie jak emisja hałasu, co również nie pozostaje bez znaczenia w zatłoczonym centrum miasta.

Producent zadbał także o komfort pasażerów. Tata Hispano Hybrid to autobus w pełni niskopodłogowy, z podłogą zamontowaną 350 mm nad ziemią. Wnętrze wyposażono w ogrzewanie i klimatyzację, miejsca na wózki inwalidzkie i dziecięce, foteliki dla dzieci, podesty na bagaż, system bezpieczeństwa z kamerami (przeciw wandalom i kieszonkowcom), a nawet bezprzewodowy internet (wi-fi). Wygodzie kierowcy i podróżnych służą zaś: elektrycznie opuszczana rampa w drzwiach środkowych, funkcja przyklęku (opuszczanie zawieszenia na przystankach), kamera cofania oraz zawieszenie pneumatyczne. Cisza wokół autobusu i brak spalin powinny zaś sprawić, że także przechodnie i inni użytkownicy madryckich ulic polubią nowe nabytki lokalnego przewoźnika.




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: carwale.com



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.