18.11.2013

Toyota Aqua Air Concept - hybrydowy fun

Hybrydy były dotąd głównie samochodami rodzinnymi lub eleganckimi limuzynami dla dyrektorów. Jeżeli zabarwiano je na sportowo, to z reguły w maszynach pokroju Porche 918 Spyder czy McLarena P1 (wyjątkiem Honda CR-Z). Hybrydowego kabrioletu nikt jednak nie zbudował. Aż do teraz.
REKLAMA
Toyota Aqua Air Conceptfot. ToyotaAqua Air Concept to pytanie o to, czy Peugeot 207 CC powinien mieć konkurenta o napędzie hybrydowym. Los tego modelu zależy od odpowiedzi

Tokyo Motor Show to okazja dla poukładanych na co dzień japońskich inżynierów i stylistów, by wyżyć się kreatywnie i pokazać światu najbardziej zwariowane interpretacje terminu „samochód”. Wprawdzie Aqua Air Concept to propozycja daleka od „odjechanych” pojazdów koncepcyjnych, po których nie zawsze na pierwszy rzut oka wiadomo, czy w danej chwili patrzy się na ich przód, tył, bok czy może dach, ale z pewnością nie jest to również sztampowe auto, nawet jeżeli Toyota wyprodukowała dotąd ponad 3 miliony hybryd różnego rodzaju. Takiej pośród nich nie było na pewno!

Samochód powstał na bazie jednego z najmłodszych członków rodziny Prius, znanego – w zależności od rynku – jako Aqua (Japonia) lub Prius C (USA), któremu na potrzeby tokijskiej wystawy „amputowano” parę drzwi i sztywny dach. Całość przyprawiono garścią nieco bardziej charakternych detali i oto jest: benzynowo-elektryczny kabriolet o wymiarach auta segmentu B (3,99 m długości, 1,69 m szerokości, 1,44 m wysokości, rozstaw osi 2,55 m), czyli coś w rodzaju Yarisa Hybrid z niebem nad głową.

Toyota Aqua Air Concept - wnętrzefot. ToyotaWe wnętrzu cztery miejsca, ale na tylnej kanapie najlepiej sadzać dzieci lub... wrogów

Pod maską Aqua Air Concept ma przeniesiony żywcem z Priusa C układ hybrydowy, na który składają się 1,5-litrowy silnik benzynowy pracujący wg bardziej efektywnego cyklu Atkinsona i jednostka elektryczna. Efekty ich pracy przenoszone są na koła przedniej osi za pośrednictwem bezstopniowej skrzyni biegów (CVT). Łączna moc zespołu napędowego wynosi 100 KM (osobno silniki generują, odpowiednio, 74 i 61 KM), czyli w sam raz do małego kabrioletu, którym i tak nie jeździ się zbyt szybko, żeby zbyt silny wiatr nie zniszczył fryzury i nie spowodował przeziebienia.

Według pomiarów dokonanych na podstawie obowiązującego w Japonii cyklu testowego, hybrydowy kabriolet ma zużywać jedynie 2,8 l paliwa na 100 km. Rewelacyjny wynik, a warto również wspomnieć, że spalinowo-elektryczne modele Toyoty jeżdżą na biegu wstecznym wyłącznie w trybie EV, a więc kierowcy i pasażerom nie grozi wdychanie spalin, co w przypadku samochodu pozbawionego dachu nabiera szczególnego znaczenia. Na koniec pozostaje pytanie: czy Aqua Air ma szansę wejść do produkcji? Na tle większości pozostałych propozycji Toyoty na Tokyo Motor Show 2013 wygląda wręcz pospolicie, więc jest nadzieja, ale podczas tej samej wystawy pokazano też ponownie otwartą wersję modelu GT86, a więc jeśli Japończycy zdecydują się wdrożyć tylko jeden z tych modeli, może paść na duchową spadkobierczynię Celiki. Chociaż nigdy nic nie wiadomo...




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Toyota



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.