05.06.2009

Toyota Prius detronizuje!

Prius 3. generacji zadebiutował w Japonii w kwietniu i z miejsca został przebojem rodzimego rynku. W maju hybrydowa Toyota zastąpiła na szczycie listy bestsellerów swojego największego rywala - Hondę Insight.
REKLAMA
Toyota Priusmototarget.plToyota Prius

Wydawało się, że Prius przegra wojnę jeszcze przed rozegraniem pierwszej bitwy. Insight pojawił się wcześniej (już w lutym) i miał atrakcyjniejszą cenę niż konkurent. Dominacja na „własnym podwórku” to jednak sprawa honoru, a honor dla Japończyków to, jak wiadomo, rzecz święta. Dlatego Toyota postanowiła, kosztem własnego zysku, zaproponować nowy model taniej niż właśnie wychodzący z produkcji. Wprawdzie nadal jest droższy niż „najgorszy wróg”, ale też oferuje więcej niż on.

Jak podała agencja Associated Press, majowa sprzedaż Priusa wyniosła 10915 egzemplarzy wobec 8183 sztuk Insighta, który spadł na trzecią lokatę, dając się wyprzedzić jeszcze własnemu kuzynowi o imieniu Fit (u nas Jazz), na który zdecydowało się 8859 osób. Tak dobry wynik Toyota zawdzięcza kilku czynnikom: wspomnianej przecenie (z 2,3 do 2 mln jenów wobec 1,89 mln za Hondę), większemu silnikowi spalinowemu (1,8 l kontra 1,3 l w Hondzie) oraz uldze podatkowej, która obejmuje samochody przyjazne dla środowiska. Dzięki tej ostatniej, więcej Japończyków decyduje się na hybrydy, dotąd dla wielu zbyt drogie. Teraz, gdy sprzedaż się ożywiła, gospodarka w kraju Kwitnącej Wiśni ma szansę na stymulację, której bardzo potrzebuje. 110 tys. zamówień złożonych do tej pory na Priusa III może okazać się tutaj bardzo pomocne.

Toyota Priusmototarget.plToyota Prius

Japonia, jako kraj nastawiony na eksport towarów swojej produkcji, bardzo wyraźnie odczuwa skutki panującego na świecie kryzysu gospodarczego. Toyota, największy koncern samochodowy świata, zanotował w tym roku rekordowe w swojej 70-letniej historii straty, a więc powodzenie nowych modeli to kwestia absolutnie kluczowa. Sam Prius na pewno firmy nie zbawi, ponieważ obecnie hybrydy to jeszcze pojazdy niszowe, ale ma szansę zwiększyć zainteresowanie innymi modelami tej samej marki. Trwają też prace nad Priusem plug-in, w którym zasadniczym napędem będzie silnik elektryczny, wspomagany jednostką spalinową tylko w momentach zwiększonego zapotrzebowania na energię i w sytuacji wyczerpywania się akumulatora. Leasing pierwszych egzemplarzy ruszy jeszcze w roku 2009. Nim technologia się upowszechni i stanieje do akceptowalnego poziomu, serdecznie polecamy konwersję samochodu benzynowego na zasilanie LPG!




Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Associated Press



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.