Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
XC60 Plugin Hybrid Concept - auto dość ostentacyjnie chwali się, czym jest, ale ma powody / Volvo poprzednie następne
23.01.2012

Volvo XC60 Plugin Hybrid Concept - niewiniątko

Volvo XC60 Plugin Hybrid Concept - niewiniątko  

SUV-y budzą tylko skrajne emocje - jedni uwielbiają je za uniwersalność, wysoką pozycję za kierownicą i „bojowy” wygląd, inni szczerze nie znoszą za łączenie cech vanów, terenówek i klasycznych hatchbacków w taki sposób, że ostateczny pojazd nie oferuje tak naprawdę właściwości żadnej z części składowych. No i oczywiście za wygórowane zużycie paliwa. Volvo chce przeciwnikom „bulwarowych tygrysów” wytrącić ten ostatni argument z ręki.
REKLAMA
XC60 Plugin Hybrid Concept - jak to w przypadku hybryd stworzonych na bazie seryjnych modeli bywa, trzeba dłuższą chwilę się przyjrzeć, by zauważyć różniceVolvoXC60 Plugin Hybrid Concept - jak to w przypadku hybryd stworzonych na bazie seryjnych modeli bywa, trzeba dłuższą chwilę się przyjrzeć, by zauważyć różnice

Szwedzi (pod chińską banderą) uwierzyli najprawdopodobniej, że przyszłość należy do hybryd z wtyczką, bowiem, po rodzinnym V60, mniejsza z pseudoterenówek Volvo to już drugi model z tego rodzaju napędem. Chwalebna różnica polega na tym, że XC60 ma po spalinowej stronie mocy nie diesla, jak pokrewny mu „kombiak”, lecz silnik benzynowy. Zależnie od warunków i chwilowego kaprysu kierowcy, auto może używać tylko jednostki elektrycznej, czerpiącej energię z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 12 kWh, umieszczonego pod podniesioną podłogą bagażnika (tryb Pure), łączyć dwa światy, jak konwencjonalna hybryda (Hybrid), lub pozostać rasowym SUV-em uzależnionym od płynnego paliwa (Power). Tylko po co?

XC60 Plugin Hybrid Concept - funkcjonalność przedziału bagażowego spadła za sprawą zamontowania pod nią ogniw litowo-jonowych, ale miejsca i tak jest pod dostatkiemVolvoXC60 Plugin Hybrid Concept - funkcjonalność przedziału bagażowego spadła za sprawą zamontowania pod nią ogniw litowo-jonowych, ale miejsca i tak jest pod dostatkiem


Według wyników uzyskanych w cyklu pomiarowym NEDC, XC60 jest w stanie pokonać 45 km bez uciekania się do korzystania ze spalinowego źródła mocy. Potem jazda „prawie za darmo” kończy się, a zaczyna podróżowanie „za pół darmo”. Nawet w ustawieniu mieszanym auto ma bowiem spalać zaledwie 2,3 l/100 km, emitując przy tym symboliczną ilość 53 g dwutlenku węgla na kilometr. Dzięki tak skromnemu apetytowi i zbilansowanej diecie, zasięg wynosi niemalże 1000 km bez konieczności uzupełniania rezerw energetycznych. Warto dbać o to, by bateria była regularnie doładowywana, bowiem tylko wtedy można korzystać z opcji napędu na obie osie (silnik elektryczny przekazuje moc na tylne koła). O permanentnym 4x4 lepiej zapomnieć, ale w końcu to pojazd do przedzierania się przez miejską dżunglę, a nie przeprawowy wszędołaz do eksploracji dorzecza Amazonki.

XC60 Plugin Hybrid Concept - wyboru trybu jazdy dokonuje się przyciskami na konsoli środkowej; ustawienie Hybrid jest domyślneVolvoXC60 Plugin Hybrid Concept - wyboru trybu jazdy dokonuje się przyciskami na konsoli środkowej; ustawienie Hybrid jest domyślne

Pomimo niskich wyników ekonomiczno-ekologicznych, kompaktowy SUV Volvo ani myśli być ułomkiem pod względem dostarczanych doznań z jazdy. Moc na poziomie 280 + 70 KM i moment obrotowy o wartości 380 + 200 Nm sprawiają, że XC60 wystrzeliwuje ochoczo do przodu i pierwsze 100 km/h na „budziku” zamyka w czasie 6,1 s. Mamy więc auto legitymujące się parametrami paliwożernej V-ósemki, które do ich osiągnięcia potrzebuje tyle benzyny, co miejski mikrus z trzycylindrowym „młynkiem” pod maską. Czyż nie pięknie? Niestety, na tym nieskazitelnym wizerunku jest pewna skaza. Ten atrakcyjny model skonstruowano z myślą o nabywcach w Stanach Zjednoczonych i Chinach (czyli krajach, gdzie diesle tradycyjnie nie cieszą się powodzeniem), Europejczykom pozostaje zaś znacznie mniej emocjonujący (choć i tak porywający w zestawieniu z „kwadratowymi” Volvo z przeszłości), elektryczno-dieslowski model V60. Może jednak nie wszystko, co amerykańskie lub chińskie, musi być gorsze?


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Volvo



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.