29.11.2010

Znak czasów - hybryda zdobywa tytuł Truck Of The Year

Na tegorocznych targach IAA w Hanowerze odbyła się uroczystość wręczenia nagrody Truck Of The Year 2011 dla samochodu Mercedes-Benz Atego. Po raz pierwszy wyróżniono gamę pojazdów użytkowych obejmujących również model wyposażony w hybrydowy układ napędowy.
REKLAMA
Mercedes-Benz Atego BlueTec HybridMercedesMercedes-Benz Atego BlueTec Hybrid
Skrzynia biegów Atego BlueTec HybridMercedesSkrzynia biegów Atego BlueTec Hybrid

Jury składające się z dziennikarzy reprezentujących 23 kraje europejskie podkreśliło, że model ten wyznacza nowe trendy w zakresie alternatywnych układów napędowych, pojazdów dystrybucyjnych. Zgodnie z zasadami w ocenie pojazdu kierowano się innowacyjnością w transporcie drogowym pod względem ekonomiki użytkowania, emisji szkodliwych składników spalin, bezpieczeństwa,właściwości jezdnych i komfortu użytkowania. We wszystkich tych kategoriach Atego zdobyło 127 punktów. Pojazd, który zajął 2 miejsce w tym zestawieniu zdobył 82 punkty, a trzeci 45 punktów.

Bateria akumulatorów litowo-jonowychMercedesBateria akumulatorów litowo-jonowych

Kolejna, trzecia już generacja rodziny pojazdów dystrybucyjnych Atego obejmuje typoszereg ciężarówek o dopuszczalnych masach całkowitych od 6 do 16 ton w tym również pojazd wyposażony w hybrydowy układ napędowy 1222 L EEV Atego BlueTec Hybrid. Pojazd w tej kompletacji jest produkowany w zakładach Wörth i Mannheim. Wykorzystuje on podwozie o dopuszczalnej masie całkowitej 11,99 t. To bardzo popularna w Europie kategoria pojazdów, ponieważ umożliwia poruszanie się w Niemczech bez konieczności płacenia, tzw. myta.

Porównanie masy i objętości oleju napędowego oraz akumulatorów litowo-jonowych zdolnych do uzyskania podobnego zasięgu. Jak widać przy współczesnych metodach magazynowania energii elektrycznej zastosowanie napędu elektrycznego nie jest możliwe, dlatego rozwija się hybrydowe technologie napędoweMercedesPorównanie masy i objętości oleju napędowego oraz akumulatorów litowo-jonowych zdolnych do uzyskania podobnego zasięgu. Jak widać przy współczesnych metodach magazynowania energii elektrycznej zastosowanie napędu elektrycznego nie jest możliwe, dlatego rozwija się hybrydowe technologie napędowe

W równoległym hybrydowym układzie napędowym Atego stosowany jest czterocylindrowy silnik spalinowy o mocy 160 kW i maksymalnej wartości momentu obrotowego 810 Nm oraz umieszczony pomiędzy sprzęgłem a automatyczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach silnik elektryczny (chłodzony cieczą) o mocy 44 kW i momencie 420 Nm. Taka konfiguracja powoduje, że oba silniki: spalinowy i elektryczny mogą pracować niezależnie lub jednocześnie. W ten sposób silnik elektryczny zapewnia rozruch silnika spalinowego, odzysk energii w czasie hamowania (przełącza się na pracę prądnicową) oraz dodatkową moc w układzie napędowym.

Do magazynowania energii elektrycznej zastosowano baterię ogniw litowo-jonowych pozwalających na zgromadzenie energii 2 kWh przy napięciu 340 V.

Hybrydowy układ napędowy pozwala na ograniczenie zużycie paliwa oraz emisji dwutlenku węgla o 10 do 15%. Podwozie hybrydowe jest cięższe o 350 kg od wersji napędzanej wyłącznie silnikiem Diesla.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Mercedes



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.